BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ autorytetu jako stresora na osłabienie funkcjonowania poznawczego
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Michał Białek, Aleksandra Jaskółowska, Alicja Kulawik, Aleksandra Żukowska
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie hipotezy o negatywnym wpływie relacji podmiot – autorytet na zdolności poznawcze poprzez wywoływanie stresu w podmiocie. Eksperymentem objęto 20 uczniów klasy drugiej liceum ogólnokształcącego (50% kobiet i mężczyzn w wieku 15 lat). Badanych poinformowano, że odbędzie się badanie mające na celu sprawdzenie rzetelności testu z zadaniami przestrzennymi i językowymi. Połowę grupy poinformowano, że pomiar przeprowadzi psycholog, połowę zaś – że będzie to znany psycholog (zmienna eksperymentalna). Uczniów przydzielono do grup losowo. Rolę autorytetu w psychologii odgrywał profesor matematyki niezapoznany z informacjami, jakie eksperymentatorzy przekazali na jego temat uczniom. Po rozwiązaniu testu (trzy zadania językowe i trzy przestrzenne) na sali, w której znajdował się psycholog/autorytet, uczniowie w innym pomieszczeniu poddawali ocenie poziom trudności testu, poziom odczuwanego stresu w trakcie badania oraz poziom ich mobilizacji (kwestionariusz własnej konstrukcji wykorzystujący skalę Likerta). Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę o negatywnym wpływie autorytetu na zdolności poznawcze. Badani mający kontakt z osobą postrzeganą jako autorytet deklarowali podwyższony poziom stresu, ponadto stwierdzono w ich przypadku spadek poprawności wykonywanych zadań poznawczych. Analiza relacji regresyjnych między zmiennymi ujawniła, że bezpośredni wpływ autorytetu na funkcjonowanie poznawcze był silniejszy niż deklarowany poziom stresu, czyli ewentualny mediator w tej relacji. Oznaczało to, że autorytet generował stres, jednak poziom stresu słabiej wyjaśniał zmiany w wykonywaniu zadań poznawczych przez badanych.

Autorskie słowa kluczowe: autorytet
Author's Keywords: authority
Deskryptory TESE: szkoła średnia, psychologia, trudności w nauce, warunki kształcenia, test standaryzowany
TESE descriptors: secondary school, psychology, learning difficulty, learning context, standardised test
Publikacje:
  • Białek, M., Kulawik, A., Jaskółowska, A. i Żukowska, A. (2011). Wpływ autorytetu jako stresora na osłabienie funkcjonowania poznawczego. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(13), 21-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"