BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ cech morfofunkcjonalnych i wieku biologicznego na społeczny rozwój dziecka rozpoczynającego naukę szkolną
Data: kwiecień 2002 – maj 2002
Badacz: Elżbieta Cieśla, Aldona Kopik
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu rozwoju fizycznego i sprawności motorycznej sześciolatków z województwa świętokrzyskiego oraz określenie poziomu ich dojrzałości społecznej. Dodatkowo starano się poznać wpływ cech mofrofunkcjonalnych i wieku biologicznego na poziom społecznego funkcjonowania dziecka. Badaniem objęto 478 dzieci uczęszczających do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych. Analizie poddano wyniki uzyskane przez 161 dzieci, w tym 84 chłopców i 77 dziewcząt, którzy posiadali komplet badań z zakresu poszczególnych faz rozwoju. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Poziom rozwoju fizycznego dzieci określono za pomocą pomiaru wybranych cech ciała dzieci, do pomiaru rozwoju motorycznego wykorzystano test Eurofit, do oceny poziomu rozwoju społecznego – Skalę Rozwoju Społecznego L. Wołoszynowej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom rozwoju badanych dzieci był harmonijny i zbliżony do rozwoju ich rówieśników. Poziom rozwoju motorycznego odbiegał nieznacznie od normy stwierdzonej wśród dzieci z regionu świętokrzyskiego. W zakresie wybranych cech somatycznych i zdolności motorycznych zaobserwowano niewielkie zróżnicowanie dymorficzne. Dzieci były dobrze przygotowane do życia w społeczności szkolnej – wysokie wyniki w tym zakresie uzyskało 78,88%, średnie – 18,01%. Stwierdzono jednak duże zróżnicowanie badanych przejawów rozwoju społecznego – najwyższe wyniki dzieci osiągnęły w zakresie samodzielności i stosunku do przedszkola i wychowawczyni, najniższe zaś w zakresie współdziałania z rówieśnikami. Wyższy poziom rozwoju społecznego częściej prezentowały dziewczęta niż chłopcy. Na poziom rozwoju społecznego, szczególnie wśród chłopców, wpływały niektóre cechy rozwoju morfofunkcyjnego i wieku morfologicznego.

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek wstępowania do szkoły, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, zachowania społeczne
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, school starting age, child development, physical development, motor development, social behaviour
Publikacje:
  • Cieśla, E. i Kopik, A. (2003). Wpływ cech morfofunkcjonalnych i wieku biologicznego na społeczny rozwój dziecka rozpoczynającego naukę szkolną. Edukacja, 2, 82-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"