Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu rozwoju fizycznego i sprawności motorycznej sześciolatków z województwa świętokrzyskiego oraz określenie poziomu ich dojrzałości społecznej. Dodatkowo starano się poznać wpływ cech mofrofunkcjonalnych i wieku biologicznego na poziom społecznego funkcjonowania dziecka. Badaniem objęto 478 dzieci uczęszczających do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych. Analizie poddano wyniki uzyskane przez 161 dzieci, w tym 84 chłopców i 77 dziewcząt, którzy posiadali komplet badań z zakresu poszczególnych faz rozwoju. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Poziom rozwoju fizycznego dzieci określono za pomocą pomiaru wybranych cech ciała dzieci, do pomiaru rozwoju motorycznego wykorzystano test Eurofit, do oceny poziomu rozwoju społecznego – Skalę Rozwoju Społecznego L. Wołoszynowej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom rozwoju badanych dzieci był harmonijny i zbliżony do rozwoju ich rówieśników. Poziom rozwoju motorycznego odbiegał nieznacznie od normy stwierdzonej wśród dzieci z regionu świętokrzyskiego. W zakresie wybranych cech somatycznych i zdolności motorycznych zaobserwowano niewielkie zróżnicowanie dymorficzne. Dzieci były dobrze przygotowane do życia w społeczności szkolnej – wysokie wyniki w tym zakresie uzyskało 78,88%, średnie – 18,01%. Stwierdzono jednak duże zróżnicowanie badanych przejawów rozwoju społecznego – najwyższe wyniki dzieci osiągnęły w zakresie samodzielności i stosunku do przedszkola i wychowawczyni, najniższe zaś w zakresie współdziałania z rówieśnikami. Wyższy poziom rozwoju społecznego częściej prezentowały dziewczęta niż chłopcy. Na poziom rozwoju społecznego, szczególnie wśród chłopców, wpływały niektóre cechy rozwoju morfofunkcyjnego i wieku morfologicznego. |