Tytuł badania: |
Wpływ cichego czytania ze zrozumieniem na efekty dydaktyczne uczniów klas I-III szkoły podstawowej |
Data: |
1991 |
Badacz: |
Wanda Grelowska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był wpływ cichego czytania ze zrozumieniem na efekty dydaktyczne uczniów klas I-III szkoły podstawowej. W badaniu wykorzystano metodę testu dydaktycznego, który przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 39 w Radomiu – pierwszy raz w okresie jesienno-zimowym (pierwszy semestr nauki w szkole), a drugi w okresie wiosennym (po trzech miesiącach nauki). Do obliczenia punktacji z obu testów posłużono się wzorami przedstawionymi w książce J. Mrożkiewicza Nauczanie języka polskiego w klasach początkowych szkoły podstawowej. Analiza wyników badań pozwoliła ustalić następujące wnioski: 1) Braki w cichym czytaniu ze zrozumieniem miały negatywny wpływ na postępy uczniów w nauce, a opanowanie tej umiejętności sprzyjało osiąganiu lepszych wyników. 2) Większa ilość czasu poświęcona na ćwiczenia w cichym czytaniu decydowała o szybszym opanowaniu umiejętności pracy z tekstem i jego rozumienia. 3) Im wyższy stopień rozumienia czytanego po cichu tekstu, tym większa możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy. |
Deskryptory TESE: |
szkoła podstawowa, czytanie, efekt uczenia się, samodzielne uczenie się, uczenie się |
TESE descriptors: |
primary school, reading, learning outcome, independent learning, learning |
Publikacje: |
- Grelowska, W. (1992/1993). Wpływ umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem na powodzenia dydaktyczne uczniów. Nauczanie Początkowe, 3, 5-17.
|