BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ cichego czytania ze zrozumieniem na efekty dydaktyczne uczniów klas I-III szkoły podstawowej
Data: 1991
Badacz: Wanda Grelowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ cichego czytania ze zrozumieniem na efekty dydaktyczne uczniów klas I-III szkoły podstawowej. W badaniu wykorzystano metodę testu dydaktycznego, który przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 39 w Radomiu – pierwszy raz w okresie jesienno-zimowym (pierwszy semestr nauki w szkole), a drugi w okresie wiosennym (po trzech miesiącach nauki). Do obliczenia punktacji z obu testów posłużono się wzorami przedstawionymi w książce J. Mrożkiewicza Nauczanie języka polskiego w klasach początkowych szkoły podstawowej. Analiza wyników badań pozwoliła ustalić następujące wnioski: 1) Braki w cichym czytaniu ze zrozumieniem miały negatywny wpływ na postępy uczniów w nauce, a opanowanie tej umiejętności sprzyjało osiąganiu lepszych wyników. 2) Większa ilość czasu poświęcona na ćwiczenia w cichym czytaniu decydowała o szybszym opanowaniu umiejętności pracy z tekstem i jego rozumienia. 3) Im wyższy stopień rozumienia czytanego po cichu tekstu, tym większa możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, czytanie, efekt uczenia się, samodzielne uczenie się, uczenie się
TESE descriptors: primary school, reading, learning outcome, independent learning, learning
Publikacje:
  • Grelowska, W. (1992/1993). Wpływ umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem na powodzenia dydaktyczne uczniów. Nauczanie Początkowe, 3, 5-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"