BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ ćwiczeń siłowych na poziom sprawności psychofizycznej osób z zespołem Downa
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Patrycja Konieczna, Renata Mazur, Tadeusz Stefaniak, Kazimierz Witkowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono, by określić wpływ ćwiczeń siłowych na sprawność psychofizyczną osób z zespołem Downa. Badaniem objęto 20 osób w wieku od 15 do 18 lat. Eksperyment polegał na zajęciach ruchowych z wykorzystaniem ćwiczeń siłowych (indywidualnych, z partnerem i z użyciem przyrządów). Eksperyment odbywał się przez sześć miesięcy, dwa razy w tygodniu; zajęcia trwały każdorazowo 45 min. Badanych podzielono na dwie grupy: eksperymentalną (N = 10) – siedem osób miało lekkie upośledzenie, pozostali upośledzenie umiarkowane; do analizy włączono materiał pochodzący od ośmiu osób (dwie nie uczestniczyły w eksperymencie ze względu na chorobę); kontrolną (N = 10) – osoby z tej grupy nie brały udziału w eksperymencie, tylko w grach planszowych pod opieką studentów czwartego roku Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu; dziewięć osób z tej grupy miało upośledzenie lekkie, a jedna – umiarkowane. Analizę przeprowadzono na podstawie: Testu Sprawności Fizycznej EUROFIT, autorskich treningów i arkusza obserwacyjnego oraz testu psychologicznego (przeprowadzone przed eksperymentem i tuż po nim). Obliczenia wykonano przede wszystkim w oparciu o test t-Studenta. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że zwiększyła się sprawność fizyczna dzieci z zespołem Downa uczestniczących w ćwiczeniach siłowych. Różnice istotne statystycznie na początku i pod koniec badania wystąpiły w zakresie: wytrzymałości ogólnej, gibkości, skoczności, równowagi i siły mięśni brzucha, a także siły statycznej kończyn górnych. Ćwiczenia siłowe – jak się okazało – nie tylko podniosły sprawność fizyczną badanych, lecz także poprawiły ich sprawność psychiczną. Objawiło się to w obniżeniu poziomu agresji, chwiejności emocjonalnej; wzrosły aspiracje i motywacja do poprawienia wyników. Zauważono, że trening oporowy podwyższył samodyscyplinę badanych.

Author's Keywords: physical fitness, weight exercises, emotions
Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, choroba, sprawność, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, ćwiczenie
TESE descriptors: disability, intellectual disability, physical disability, illness, efficiency, physical development, motor development, exercise
Publikacje:
  • Stefaniak, T., Witkowski, K., Konieczna, P. i Mazur, R. (2010). Wpływ ćwiczeń siłowych na poziom sprawności psychofizycznej osób z zespołem Downa. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 30, 76-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"