Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Czy media (czasopisma młodzieżowe) wpływają na nastrój i obraz „ja” u dziewcząt? Czy wpływ ten jest taki sam w okresie wczesnej i późnej adolescencji? Czy zmianie nastroju towarzyszy zmiana w obrazie „ja”? W badaniu uczestniczyły dwie grupy eksperymentalne: w wieku wczesnej adolescencji (31 dziewcząt 12-letnich) i późnej adolescencji (30 dziewcząt 17-letnich) oraz dwie grupy kontrolne: 29 dziewcząt w wieku 12 lat i 32 dziewczęta w wieku 17 lat. W grupie młodszej znalazły się uczennice szóstych klas szkoły podstawowej, natomiast w grupie starszej – uczennice trzeciej klasy liceum ogólnokształcącego. U respondentek w wieku wczesnej adolescencji najczęstszym efektem lektury pism młodzieżowych w grupie eksperymentalnej było podniesienie nastroju (51,61%), nastrój niezmieniony deklarowało 48,39% dziewcząt, natomiast pogorszenia nastroju nie wskazała żadna uczennica. Analiza uzyskanych odpowiedzi wykazała, że wśród dziewcząt starszych częstszym efektem lektury pism młodzieżowych było obniżenie nastroju (33,33%), a lepszy nastrój stwierdziło u siebie tylko 6,66% badanych. |