
Obserwuj
Tytuł badania: |
Wpływ czynników ekonomicznych na wyniki egzaminów zewnętrznych |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Maciej Jakubowski |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, czy i w jaki sposób czynniki ekonomiczne wpływają na wyniki egzaminów zewnętrznych. Analiza objęła 1429 uczniów, którzy wypełnili kwestionariusz zasadniczy i dla których określono wynik z egzaminu gimnazjalnego. Ponadto w grupie tychże uczniów zebrano 994 kwestionariusze od ich rodziców (pytania dotyczyły wysokości dochodów, poziomu wykształcenia itp.). Drugą grupę ankietowanych stanowiło 2336 uczniów, którzy wypełnili kwestionariusz Twoi przyjaciele (w tej grupie 1466 rodziców wypełniło ankiety). Na początku badania przedstawiono hipotezy o korelacji wyników ucznia w szkole z zasobami (również kulturowymi), wyposażeniem gospodarstwa domowego oraz dodatkowymi, płatnymi zajęciami i wyjazdami poza miejsce zamieszkania. Badanie pozwoliło dostrzec silny związek między wynikami ucznia w szkole a czynnikami ekonomicznymi rodziny, dochodami jej członków, poziomem ich wykształcenia, ich sytuacją zawodową. Im wyższy status materialny i wyższy poziom wykształcenia rodziców, tym lepsze warunki do nauki dla dziecka, a co za tym idzie – także lepsze wyniki osiągane w szkole. Wyniki z badania zaprezentowano w formie opisowej, ale podjęto także próbę analizy metodą regresji liniowej.
|
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, egzamin, uczeń, czynnik ekonomiczny, relacja rodzice – dziecko, postępy w nauce, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce |
TESE descriptors: |
evaluation, examination, pupil, economic factor, parent-child relation, study progress, learning outcome, re-assessment |
Publikacje: |
- Jakubowski, M. (2007). Wpływ czynników ekonomicznych na wyniki egzaminów zewnętrznych. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 11, 24-51.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.