BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studentów portret własny
Data: [1999]
Badacz: Agnieszka Komorowska, Beata Nitecka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stosunku do życia i nauki oraz stosunków międzyludzkich i kultury osobistej wśród studentów drugiego roku pedagogiki wieku dziecięcego na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zdaniem badanych sukces dydaktyczny związany był z pozytywnymi cechami charakteru w postaci systematyczności (92,6%), pracowitości (79%), obowiązkowości (77,5%), sumienności (42,7%), odpowiedzialności (21,3%) oraz z aktywnymi udziałem w zajęciach (34,1%). Dobre wyniki w nauce również wiązano przede wszystkim z systematycznością (82%) i pracowitością (69%). Obowiązkowość, aktywność i inteligencja znalazły się na trzecim miejscu (55%). U swoich kolegów badani dostrzegali pracowitość (84,2%), rzadziej już systematyczność (53%) i zainteresowanie nauką (41,2%), a obowiązkowość i sumienność wskazywane były przez mniej niż 1/5 badanych. Wśród negatywnych cech kolegów wymieniano przede wszystkim niesystematyczność (83%), lenistwo (72,4%) oraz brak obowiązkowości (61,7%). Opinie respondentów okazały się zatem sprzeczne. U siebie samych respondenci zauważyli o wiele mniej cech negatywnych niż u kolegów. 87% badanych uważało się za systematycznych, 74,2% za pracowitych, 69,1% za obowiązkowych. Jedynie 18,3% posądzało siebie o lenistwo. 85% uznało się za osoby taktowne, 89% – uczciwe, tolerancyjne i życzliwe. Studenci nie dostrzegali niemal niczego, co wskazywałoby na ich odrębność. Jedynie 7% stwierdziło, że wyróżnia ich długie przebywanie w bibliotekach i wzmożona nauka do sesji egzaminacyjnych. 63% badanych czuło się dobrze w swojej grupie studenckiej, negatywnej odpowiedzi udzieliło 9%, a 28% stwierdziło, że nie zawsze czują się dobrze ze względu na wewnętrzne podziały w środowisku. 69% badanych obrało kierunek zgodny z ich zainteresowaniami, obawiali się jednak późniejszych problemów ze znalezieniem zatrudnienia. Większość oceniła swój kierunek jako dobrze lub dostatecznie przygotowujący do zawodu oraz dobrze przygotowujący do życia.

Deskryptory TESE: osobowość, student, uniwersytet, postawa, zatrudnienie, nauki o wychowaniu, relacje interpersonalne
TESE descriptors: personality, student, universty, attitude, employment, sciences of education, interpersonal relations
Publikacje:
  • Komorowska, A. i Nitecka, B. (1999). Studentów portret własny. Kultura i Edukacja, 1, 62-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"