BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studenci z niepełnosprawnością i pełnosprawni – poczucie samoskuteczności i szanse zawodowe
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Helena Ochonczenko
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Jakie jest poczucie samoskuteczności studentów z niepełnosprawnością w porównaniu z ich pełnosprawnymi kolegami? Jak studenci spostrzegają i oceniają własne możliwości w sytuacji ważnych zadań życiowych związanych z podjęciem nowej roli życiowej – w szczególności pracy zawodowej? Próbę badawczą stanowiła grupa 382 studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego (w tym: 274 pełnosprawnych i 108 niepełnosprawnych; 273 mężczyzn i 109 kobiet). Badani byli słuchaczami ostatnich lat studiów magisterskich lub licencjackich; studiowali takie kierunki jak pedagogika, zarządzanie i marketing, filologia polska oraz edukacja techniczna i informatyczna. Niepełnosprawność badanych dotyczyła przede wszystkim narządu ruchu (34,3%), wiązała się także z chorobami układu oddechowego i krążenia (15,7%) oraz narządu wzroku (13,9%). Do zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad oraz Skalę do badania poczucia samoskuteczności w karierze międzynarodowej, opracowaną przez A. Bańkę. Prawie 40% studentów niepełnosprawnych oceniło samoskuteczność na poziomie ponadprzeciętnym, na tym samym poziomie ocena skuteczności własnych działań przez studentów pełnosprawnych wyniosła 28,8%. Nie zanotowano żadnego wskazania poziomu bardzo wysokiego przez osoby niepełnosprawne, ale i odsetek wskazań wśród studentów pełnosprawnych wyniósł zaledwie 2,9%. Wysokie poczucie samoskuteczności wykazywała co ósma badana osoba, natomiast niecałe 30% określiło je jako poniżej przeciętnej. Zauważono, że studentów niepełnosprawnych częściej cechowało zaufanie do ogólnych kompetencji życiowych niż studentów pełnosprawnych. W skali zaufania do własnych kompetencji zawodowych wyniki wyższe otrzymali w wymiarze ponadprzeciętnym oraz przeciętnym badani z dysfunkcjami, natomiast respondenci pełnosprawni – w wymiarze poniżej przeciętnej. W zakresie zaufania do własnych kompetencji kontroli zdarzeń wysokie i bardzo wysokie zaufanie przejawiali częściej studenci pełnosprawni. W skali zaufania do własnych kompetencji w zakresie koordynacji różnych sfer życia wyższe wyniki uzyskali studenci pełnosprawni.

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, skuteczność, postawa, zachowania społeczne, pewność siebie, kompetencje
TESE descriptors: people with disabilities, effectiveness, attitude, social behaviour, self-confidence, competence
Publikacje:
  • Ochonczenko, H. (2011). Studenci z niepełnosprawnością i pełnosprawni – poczucie samoskuteczności i szanse zawodowe. Edukacja, 1, 99-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"