BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studenci z dysleksją i ich słabe strony
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Katarzyna Bogdanowicz, Marta Bogdanowicz, Maria Pąchalska
Abstrakt:

Celem badania była wieloaspektowa analiza specyficznego profilu deficytów poznawczych u dorosłych z dysleksją. Badaniem objęto 318 osób w wieku 18-30 lat, w tym głównie studentów i absolwentów wyższych uczelni. Z próby wykluczono osoby z zaburzeniami neurologicznymi, zaburzeniami narządów zmysłów, chorobami metabolicznymi i niepełnymi danymi, ponadto wyeliminowano również osoby biorące narkotyki i leki psychotropowe. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Profil Diagnostyczny (Smythe, Gayrmathy, 2007), Kwestionariusz objawów dysleksji u dorosłych KODD (Vinegad, 1996), test Nieznany język (Bogdanowicz, 2008), test Usuwanie głoski w śródgłosie własnej konstrukcji, Test Świadomości Fonologicznej (Kaja, Nair, 2003), Test Płynności Newcomba (adapt. Pąchalska, 2007), Test Trudnej Figury (Bogdanowicz, Radtke, Sajewicz-Radtke, 2008). Osoby z dysleksją uzyskały znacząco niższe wyniki niż osoby bez dysleksji we wszystkich uwzględnionych testach mierzących zdolności fonologiczne i metafonologiczne, z wyjątkiem tych sprawdzających słuch fonemowy. U dorosłych z dysleksją zaobserwowano również niższy poziom fluencji werbalnej, ale wyłącznie mierzonej za pomocą prób WMS-III. Podobne częściowe potwierdzenie zakładanej hipotezy uzyskano w przypadku funkcji wzrokowo-przestrzennych – deficyty u osób z dysleksją stwierdzono tylko w zakresie Testu Trudnej Figury. Osoby z dysleksją różniły się również od osób z grupy kontrolnej niższym poziomem pamięci roboczej.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, język, czytanie, pisanie
TESE descriptors: student, higher education, language, reading, writing
Publikacje:
  • Bogdanowicz, K., Bogdanowicz, M. i Pąchalska, M. (2010). Studenci z dysleksją i ich słabe strony. Dysleksja, 1(6), 12-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"