BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studenci Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej wobec kar i karania
Instytucja:
Data: grudzień 1990 – styczeń 1991
Badacz: Wojciech Wertelecki
Abstrakt:

Celem badania było określenie stosunku studentów Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie do kar i karania. Badaniem objęto 127 osób ze studiów dziennych wydziałów resocjalizacji i rewalidacji, z roczników II-V. Próba stanowiła 16,2% wszystkich studentów dziennych z wymienionych roczników, 80% próby stanowiły kobiety, a 20% mężczyźni. Większość studentów pochodziła ze środowiska miejskiego (64,5%), pozostali zaś ze wsi i małych miasteczek. Najliczniejszą grupę stanowili studenci przeciętni (70% nie przekroczyło średniej 4,25). W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji, składający się z 36 pytań. Wyniki badania ujawniły, że wiedza zdobywana w ramach studiów była przez badanych słabo przyswajana i nie znajdowała pełnego odzwierciedlenia w ich praktycznych działaniach. Zanotowano u studentów braki w specjalistycznej terminologii pedagogicznej, wyraźny był brak głębszego zainteresowania problematyką wychowania, badani nie czytali również literatury fachowej. Pod tym względem nie pojawiła się wyraźna różnica między kolejnymi rocznikami. Potwierdzono hipotezę badawczą o potocznym rozumieniu kar przez studentów – kara nie była przez nich określana w sposób pełny, przeważały ówcześnie obowiązujące schematy kary jako odwetu, represji i nagany. Jednocześnie respondenci dostrzegali niski poziom kultury karania w Polsce oraz podkreślali potrzebę zmian. Wpływ na sposób postrzegania kar wśród badanych miało środowisko rodzinne i szkolne. W domu studentów przeważała kara cielesna, w szkole zaś ocena niedostateczna. Rodzice karali badanych często i dotkliwie.

Deskryptory TESE: postawa, student, szkoła wyższa, wychowanie dziecka, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: attitude, student, higher education, child rearing, teacher-student relation
Publikacje:
  • Wertelecki, W. (1993). Studenci Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej wobec kar i karania. Opieka, Wychowanie, Terapia, 2, 36-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"