Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów Uniwersytetu w Białymstoku (I-IV rok) na temat podejmowania samokształcenia z myślą o podniesieniu swoich kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. Badanie zrealizowano metodą sondażu diagnostycznego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że blisko połowa badanych postrzegała wymagania rynku pracy oraz możliwość podjęcia pracy w krajach Unii Europejskiej jako czynniki motywujące do podejmowania działań autoedukacyjnych. Samokształcenie było dla badanych próbą samodzielnego odkrywania świata oraz poszukiwaniem dróg własnego rozwoju i zdobywania nowych kompetencji oraz umiejętności. Szczególnie precyzyjni w swoich odpowiedziach okazali się studenci pierwszego roku, którzy w samokształceniu dostrzegali szansę na przyszłość. Pomimo korzystania z szerokiej gamy proponowanych form działalności studenckiej badani uważali, że studia w średnim stopniu inspirują ich i stwarzają warunki do samokształcenia. Za główny kierunek, w którym konieczne jest podejmowanie działań autoedukacyjnych, studenci uznawali technologię informatyczno-komunikacyjną (TIK). Zapytani o motywację do podejmowania samokształcenia, studenci wskazywali najczęściej na rozwój osobowości i poszerzenie wiedzy, awans, w dalszej kolejności zaś na nagrodę, osiągnięcie sukcesu czy lepszą autoprezentację. |