BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studenci wobec wyzwań współczesnej rzeczywistości a proces autoedukacji
Data: [2007]
Badacz: Iwona Jabłońska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentów Uniwersytetu w Białymstoku (I-IV rok) na temat podejmowania samokształcenia z myślą o podniesieniu swoich kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. Badanie zrealizowano metodą sondażu diagnostycznego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że blisko połowa badanych postrzegała wymagania rynku pracy oraz możliwość podjęcia pracy w krajach Unii Europejskiej jako czynniki motywujące do podejmowania działań autoedukacyjnych. Samokształcenie było dla badanych próbą samodzielnego odkrywania świata oraz poszukiwaniem dróg własnego rozwoju i zdobywania nowych kompetencji oraz umiejętności. Szczególnie precyzyjni w swoich odpowiedziach okazali się studenci pierwszego roku, którzy w samokształceniu dostrzegali szansę na przyszłość. Pomimo korzystania z szerokiej gamy proponowanych form działalności studenckiej badani uważali, że studia w średnim stopniu inspirują ich i stwarzają warunki do samokształcenia. Za główny kierunek, w którym konieczne jest podejmowanie działań autoedukacyjnych, studenci uznawali technologię informatyczno-komunikacyjną (TIK). Zapytani o motywację do podejmowania samokształcenia, studenci wskazywali najczęściej na rozwój osobowości i poszerzenie wiedzy, awans, w dalszej kolejności zaś na nagrodę, osiągnięcie sukcesu czy lepszą autoprezentację.

Deskryptory TESE: samokształcenie, student, szkoła wyższa, technologia informacyjno-komunikacyjna, rozwój poznawczy, motywacja
TESE descriptors: self-instruction, student, higher education, ICT, cognitive development, motivation
Publikacje:
  • Jabłońska, I. (2007). Studenci wobec wyzwań współczesnej rzeczywistości a proces autoedukacji. Edukacja, 4, 80-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"