BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związki sprawności fizycznej z gotowością szkolną dzieci
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Józef Drabik, Teresa Leśniak, Małgorzata Resiak
Abstrakt:

Przedmiotem badania były związki sprawności fizycznej z gotowością szkolną dzieci. Badaniami objęto 1005 dzieci ze szkół i z przedszkoli w Gdańsku, w tym: 236 chłopców w wieku sześciu lat, 275 chłopców w wieku siedmiu lat, 245 dziewczynek w wieku sześciu lat i 249 dziewczynek w wieku siedmiu lat. Pomiaru sprawności fizycznej dokonano na podstawie czterech prób: skłonu w przód w siadzie, skoku w dal z miejsca obunóż, siadów z leżenia tyłem, do dotknięcia klatką piersiową nóg ugiętych w stawach kolanowych pod kątem 90 stopni w czasie 30 s, step-testu w czasie pięciu minut. W badaniach poziomu rozwoju psychicznego określono: rozwój umysłowy, dojrzałość percepcyjną, grafomotoryczną, gotowość do uczenia się matematyki. Badanie nie wykazało różnic istotnych statystycznie między uczniami niskosprawnymi a wysokosprawnymi (na podstawie testu Ravena). Niska i wysoka sprawność fizyczna okazała się różnicująca stopień gotowości do uczenia się i zdobywania osiągnięć szkolnych z matematyki. W grupie chłopców niskosprawnych było dwa razy więcej osób o najniższej gotowości do uczenia się matematyki. W grupie chłopców wysokosprawnych znalazło się więcej dzieci o najwyższej gotowości do uczenia się matematyki. Podobna zależność wystąpiła także w przypadku dziewcząt: w grupie niskosprawnych było 10,1% osób o wysokiej gotowości do uczenia się matematyki, 20,2% o gotowości poniżej przeciętnej i 69,8% o gotowości przeciętnej. Natomiast wśród dziewcząt wysokosprawnych było: 29,7% dziewczynek o wysokiej gotowości do uczenia się matematyki, 66,1% o niskiej i 4,2% o gotowości poniżej przeciętnej. W zakresie dojrzałości grafomotorycznej również wystąpiły różnice między dziećmi wysokosprawnymi a niskosprawnymi. Wśród chłopców niskosprawnych znalazło się 76,4% dzieci o przeciętnej dojrzałości grafomotorycznej, 0,8% o wysokiej i 22,8% o dojrzałości poniżej przeciętnej. W grupie chłopców wysokosprawnych było: 74,8% o dojrzałości przeciętnej, 5,9% o wysokiej, 19,3% poniżej przeciętnej. Wśród dziewcząt niskosprawnych było: 71% o dojrzałości przeciętnej, 11,1% o wysokiej, 17,9% poniżej przeciętnej; wśród dziewcząt wysokosprawnych zaś: 79,7% o przeciętnej dojrzałości grafomotorycznej, 11% o wysokiej, 9,3% poniżej przeciętnej.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój fizyczny, zdrowie, wychowanie fizyczne, inteligencja, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: child development, physical development, health, physical education, intelligence, transition from pre-primary to primary education, school starting age
Publikacje:
  • Resiak, M., Drabik, J. i Leśniak, T. (1999). Związki sprawności fizycznej z gotowością szkolną dzieci. Wychowanie Fizyczne i Sport, 3, 67-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"