Abstrakt: |
Przedmiotem badania były związki sprawności fizycznej z gotowością szkolną dzieci. Badaniami objęto 1005 dzieci ze szkół i z przedszkoli w Gdańsku, w tym: 236 chłopców w wieku sześciu lat, 275 chłopców w wieku siedmiu lat, 245 dziewczynek w wieku sześciu lat i 249 dziewczynek w wieku siedmiu lat. Pomiaru sprawności fizycznej dokonano na podstawie czterech prób: skłonu w przód w siadzie, skoku w dal z miejsca obunóż, siadów z leżenia tyłem, do dotknięcia klatką piersiową nóg ugiętych w stawach kolanowych pod kątem 90 stopni w czasie 30 s, step-testu w czasie pięciu minut. W badaniach poziomu rozwoju psychicznego określono: rozwój umysłowy, dojrzałość percepcyjną, grafomotoryczną, gotowość do uczenia się matematyki. Badanie nie wykazało różnic istotnych statystycznie między uczniami niskosprawnymi a wysokosprawnymi (na podstawie testu Ravena). Niska i wysoka sprawność fizyczna okazała się różnicująca stopień gotowości do uczenia się i zdobywania osiągnięć szkolnych z matematyki. W grupie chłopców niskosprawnych było dwa razy więcej osób o najniższej gotowości do uczenia się matematyki. W grupie chłopców wysokosprawnych znalazło się więcej dzieci o najwyższej gotowości do uczenia się matematyki. Podobna zależność wystąpiła także w przypadku dziewcząt: w grupie niskosprawnych było 10,1% osób o wysokiej gotowości do uczenia się matematyki, 20,2% o gotowości poniżej przeciętnej i 69,8% o gotowości przeciętnej. Natomiast wśród dziewcząt wysokosprawnych było: 29,7% dziewczynek o wysokiej gotowości do uczenia się matematyki, 66,1% o niskiej i 4,2% o gotowości poniżej przeciętnej. W zakresie dojrzałości grafomotorycznej również wystąpiły różnice między dziećmi wysokosprawnymi a niskosprawnymi. Wśród chłopców niskosprawnych znalazło się 76,4% dzieci o przeciętnej dojrzałości grafomotorycznej, 0,8% o wysokiej i 22,8% o dojrzałości poniżej przeciętnej. W grupie chłopców wysokosprawnych było: 74,8% o dojrzałości przeciętnej, 5,9% o wysokiej, 19,3% poniżej przeciętnej. Wśród dziewcząt niskosprawnych było: 71% o dojrzałości przeciętnej, 11,1% o wysokiej, 17,9% poniżej przeciętnej; wśród dziewcząt wysokosprawnych zaś: 79,7% o przeciętnej dojrzałości grafomotorycznej, 11% o wysokiej, 9,3% poniżej przeciętnej. |