Abstrakt: |
Przedmiotem badania była świadomość pedagogiczna studentów kolegium nauczycielskiego w zakresie związków teorii z praktyką. Badanie przeprowadzono w latach: 1995, 1996 i 1997. Próbę badawczą stanowili studenci kończący trzyletnie studia licencjackie. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Na podstawie wyników stwierdzono, że studenci postrzegali na ogół pedagogikę jako wiedzę technologiczną, nastawioną na kształtowanie w człowieku określonych jakości. Teorie pedagogiczne uważane były przede wszystkim za teoretyczną podstawę metodyki postępowania pedagogicznego, czyli typ wiedzy praktycznej. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem odnotowano, że zdaniem badanych wyposażenie nauczycieli w wiedzę technologiczną jest konieczne jako źródło przykładów rozwiązań wzbogacających pracę dydaktyczno-wychowawczą. Termin refleksyjny praktyk, do którego ankietowani mieli się ustosunkować, kojarzył im się bardziej z nauczycielem modyfikującym swoje działania pod wpływem osobistych przemyśleń niż z nauczycielem stosującym koncepcje naukowe w praktyce. |