
Obserwuj
Tytuł badania: |
Związki wybranych aspektów zdrowia poznawczego i rozwoju morfofunkcjonalnego uczniów szkół wiejskich |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Grzegorz Żurek |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę związku między umiejętnością czytania i pisania jako wybranymi elementami zdrowia poznawczego a cechami rozwoju morfofunkcjonalnego 12-letnich uczniów wiejskich szkół podstawowych. Badanie miało charakter podłużny i przeprowadzono je dwukrotnie w odstępie trzyletnim w makroregionie dolnośląskim. Jako wskaźnik umiejętności czytania i pisania przyjęto wynik uzyskany przez uczniów w sprawdzianie kończącym szkołę podstawową. Do określenia cech rozwoju morfofunkcjonalnego zastosowano pomiar wysokości i masy ciała oraz wskaźnika BMI, wybrane testy z baterii Eurofit, pomiar zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych oraz pomiar gibkości. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić różnice w zakresie poziomu umiejętności czytania między dziewczętami i chłopcami. Również zależne od płci okazały się różnice w rozwoju morfofunkcjonalnym uczniów. Stwierdzono występowanie odmiennego doboru zmiennych powiązanych z wynikami z zakresu czytania i pisania. |
Deskryptory TESE: |
czytanie, pisanie, wychowanie fizyczne, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój poznawczy, rozwój motoryczny, umiejętności pisania, płeć |
TESE descriptors: |
reading, writing, physical education, child development, physical development, cognitive development, motor development, written skills, gender |
Publikacje: |
- Żurek, G. (2011). Związki wybranych aspektów zdrowia poznawczego i rozwoju morfofunkcjonalnego uczniów szkół wiejskich. W: Zdrowie środowiskowe dzieci z uwzględnieniem czynników żywieniowych, chemicznych i metali toksycznych. XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa. Legnica, 27-28 maja 2011. Pobrane z http://lib.grsu.by/library/data/resources/catalog/163837-355298.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.