Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku między wykorzystaniem piłek edukacyjnych „edubal” z orientacją w przestrzeni wśród uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy posługiwanie się piłkami edukacyjnymi „edubal” zmienia orientację przestrzenną uczniów klasy I szkoły podstawowej; czy płeć jest czynnikiem różnicującym orientację przestrzenną uczniów klasy I szkoły podstawowej. Do zebrania materiału wykorzystano metodę eksperymentu pedagogicznego – przeprowadzono program zajęć ruchowych w jednej z klas z wykorzystaniem piłek „edubal”; zmienną zależną były wyniki uzyskane w biegu piłek (pomiar orientacji przestrzennej). Eksperyment przeprowadzono podczas dwóch z trzech lekcji wychowania fizycznego w każdym tygodniu – wykorzystywano piłki „edubal”. Wychowanie fizyczne w klasie kontrolnej odbywało się w trybie tradycyjnym. Zebrany materiał opracowano na podstawie analiz statystyki opisowej: obliczono średnią arytmetyczną oraz odchylenie standardowe. Dla określenia różnic istotnych statystycznie przeprowadzono test Manna-Whitneya i test Wilcoxona (dla rozkładu nieparametrycznego).W pierwszym pomiarze uczestniczyło 22 uczniów z klasy eksperymentalnej (10 chłopców i 12 dziewczynek) oraz 18 z klasy kontrolnej (dziewięć dziewczynek i tyle samo chłopców). Średnia wartość czasu biegu w obu klasach to: chłopcy: 25,17 s (klasa eksperymentalna), 25,25 s (klasa kontrolna); dziewczynki: 25,95 s (KE), 29,53 s (KK); różnice miały charakter istotny statystycznie; odchylenie standardowe wskazało na większe zróżnicowanie dziewczynek z klasy kontrolnej. W drugim badaniu uczestniczyło 20 uczniów z klasy eksperymentalnej (dziewięciu chłopców i 11 dziewczynek) oraz 16 z klasy kontrolnej (10 dziewczynek i sześciu chłopców). Średnia wartość czasu biegu w obu klasach to: chłopcy: 23,47 s (klasa eksperymentalna), 26,1 s (klasa kontrolna), dziewczynki: 25,92 s (KE), 27,94 s (KK). Na podstawie obu pomiarów nie stwierdzono, by zajęcia wychowania fizycznego z wykorzystaniem piłek edukacyjnych lepiej kształtowały orientację przestrzenną pierwszoklasistów niż lekcje prowadzone za pomocą metod tradycyjnych. Różnice istotne statystycznie między chłopcami a dziewczynkami na początku roku szkolnego zneutralizowały się pod koniec roku szkolnego. |