BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związki wykorzystania piłek edukacyjnych „edubal” z orientacją w przestrzeni u uczniów klasy I szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: październik 2008 – czerwiec 2009
Badacz: Magdalena Kaczmarczyk, Andrzej Rokita
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między wykorzystaniem piłek edukacyjnych „edubal” z orientacją w przestrzeni wśród uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy posługiwanie się piłkami edukacyjnymi „edubal” zmienia orientację przestrzenną uczniów klasy I szkoły podstawowej; czy płeć jest czynnikiem różnicującym orientację przestrzenną uczniów klasy I szkoły podstawowej. Do zebrania materiału wykorzystano metodę eksperymentu pedagogicznego – przeprowadzono program zajęć ruchowych w jednej z klas z wykorzystaniem piłek „edubal”; zmienną zależną były wyniki uzyskane w biegu piłek (pomiar orientacji przestrzennej). Eksperyment przeprowadzono podczas dwóch z trzech lekcji wychowania fizycznego w każdym tygodniu – wykorzystywano piłki „edubal”. Wychowanie fizyczne w klasie kontrolnej odbywało się w trybie tradycyjnym. Zebrany materiał opracowano na podstawie analiz statystyki opisowej: obliczono średnią arytmetyczną oraz odchylenie standardowe. Dla określenia różnic istotnych statystycznie przeprowadzono test Manna-Whitneya i test Wilcoxona (dla rozkładu nieparametrycznego).W pierwszym pomiarze uczestniczyło 22 uczniów z klasy eksperymentalnej (10 chłopców i 12 dziewczynek) oraz 18 z klasy kontrolnej (dziewięć dziewczynek i tyle samo chłopców). Średnia wartość czasu biegu w obu klasach to: chłopcy: 25,17 s (klasa eksperymentalna), 25,25 s (klasa kontrolna); dziewczynki: 25,95 s (KE), 29,53 s (KK); różnice miały charakter istotny statystycznie; odchylenie standardowe wskazało na większe zróżnicowanie dziewczynek z klasy kontrolnej. W drugim badaniu uczestniczyło 20 uczniów z klasy eksperymentalnej (dziewięciu chłopców i 11 dziewczynek) oraz 16 z klasy kontrolnej (10 dziewczynek i sześciu chłopców). Średnia wartość czasu biegu w obu klasach to: chłopcy: 23,47 s (klasa eksperymentalna), 26,1 s (klasa kontrolna), dziewczynki: 25,92 s (KE), 27,94 s (KK). Na podstawie obu pomiarów nie stwierdzono, by zajęcia wychowania fizycznego z wykorzystaniem piłek edukacyjnych lepiej kształtowały orientację przestrzenną pierwszoklasistów niż lekcje prowadzone za pomocą metod tradycyjnych. Różnice istotne statystycznie między chłopcami a dziewczynkami na początku roku szkolnego zneutralizowały się pod koniec roku szkolnego.

Author's Keywords: children, edubal, primary school, spatial orientation
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój fizyczny, sprzęt sportowy, wychowanie fizyczne, sprawność
TESE descriptors: child development, motor development, physical development, sports equipment, physical education, efficiency
Publikacje:
  • Rokita, A. i Kaczmarczyk, M. (2011). Związki wykorzystania piłek edukacyjnych „edubal” z orientacją w przestrzeni u uczniów klasy I szkoły podstawowej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 108-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"