BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związki wykorzystania piłek edukacyjnych „edubal” z wybranymi zdolnościami motorycznymi uczniów klasy I szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: wrzesień 2007
Badacz: Agnieszka Krysmann, Andrzej Rokita
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu wykorzystania piłek edukacyjnych „edubal” na wybrane zdolności motoryczne wśród uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy posługiwanie się piłkami edukacyjnymi „edubal” na zajęciach ruchowych zmienia sprawność fizyczną uczniów; czy płeć uczniów jest czynnikiem różnicującym sprawność fizyczną? W badaniu uczestniczyło 44 pierwszoklasistów, w tym 21 chłopców i 23 dziewczęta; 21 dzieci znalazło się w grupie kontrolnej, a pozostałe w eksperymentalnej. W ramach badania oceniono poziom sprawności fizycznej za pomocą Międzynarodowego Testy Sprawności Fizycznej, złożonego z ośmiu prób: bieg na 50 m, skok w dal z miejsca, bieg na 600 m, ściskanie dynamometru, zwis na ramionach ugiętych, bieg wahadłowy 4 x 10 m, siady z leżenia tyłem, skłon tułowia w przód. Posłużono się metodą eksperymentu z zastosowaniem piłek edukacyjnych „edubal” na dwóch z trzech lekcji wychowania fizycznego w klasach eksperymentalnych. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasie kontrolnej odbywały się w tradycyjnym trybie. Doniesienie przedstawia wyniki chłopców z obu grup w pierwszym i drugim pomiarze oraz średnie wyniki dziewcząt z obu grup w obu pomiarach. Na podstawie wyników z obu pomiarów stwierdzono, że zajęcia wychowania fizycznego z wykorzystaniem piłek „edubal” wpływają na zmianę poziomu sprawności fizycznej pierwszoklasistów tak samo jak zajęcia z wykorzystaniem tradycyjnych metod. Zauważono przy tym, że płeć ucznia wpływa na poziom sprawności fizycznej zarówno w klasie eksperymentalnej, jak i kontrolnej.

Author's Keywords: education, motor activity, educational balls "edubal"
Deskryptory TESE: sprawność, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój fizyczny, dziecko, sprzęt sportowy, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: efficiency, child development, motor development, physical development, child, sports equipment, physical education
Publikacje:
  • Rokita, A. i Krysmann, A. (2011). Związki wykorzystania piłek edukacyjnych „edubal” z wybranymi zdolnościami motorycznymi uczniów klasy I szkoły podstawowej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 112-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"