Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu wykorzystania piłek edukacyjnych „edubal” na wybrane zdolności motoryczne wśród uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy posługiwanie się piłkami edukacyjnymi „edubal” na zajęciach ruchowych zmienia sprawność fizyczną uczniów; czy płeć uczniów jest czynnikiem różnicującym sprawność fizyczną? W badaniu uczestniczyło 44 pierwszoklasistów, w tym 21 chłopców i 23 dziewczęta; 21 dzieci znalazło się w grupie kontrolnej, a pozostałe w eksperymentalnej. W ramach badania oceniono poziom sprawności fizycznej za pomocą Międzynarodowego Testy Sprawności Fizycznej, złożonego z ośmiu prób: bieg na 50 m, skok w dal z miejsca, bieg na 600 m, ściskanie dynamometru, zwis na ramionach ugiętych, bieg wahadłowy 4 x 10 m, siady z leżenia tyłem, skłon tułowia w przód. Posłużono się metodą eksperymentu z zastosowaniem piłek edukacyjnych „edubal” na dwóch z trzech lekcji wychowania fizycznego w klasach eksperymentalnych. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasie kontrolnej odbywały się w tradycyjnym trybie. Doniesienie przedstawia wyniki chłopców z obu grup w pierwszym i drugim pomiarze oraz średnie wyniki dziewcząt z obu grup w obu pomiarach. Na podstawie wyników z obu pomiarów stwierdzono, że zajęcia wychowania fizycznego z wykorzystaniem piłek „edubal” wpływają na zmianę poziomu sprawności fizycznej pierwszoklasistów tak samo jak zajęcia z wykorzystaniem tradycyjnych metod. Zauważono przy tym, że płeć ucznia wpływa na poziom sprawności fizycznej zarówno w klasie eksperymentalnej, jak i kontrolnej. |