
Obserwuj
Tytuł badania: |
Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Beata Zaustowska |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza postaw uczniów wobec zwolnień lekarskich. Postawiono następujące pytania badawcze: jaki jest stan faktyczny aktywności fizycznej zwolnionych uczniów, czy podejmują oni jakąkolwiek aktywność fizyczną i jakie formy aktywności wybierają w wolnym czasie poza szkołą, czy przyczyną zwolnień są rzeczywiste przeciwwskazania zdrowotne, czy są one nadużyciem. Badanie przeprowadzono za pomocą sondażu diagnostycznego (kwestionariusza wywiadu) wśród 63 uczniów zwolnionych z wychowania fizycznego, uczących się w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Wejherowie. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące aktywności fizycznej podejmowanej poza szkołą podczas trwania zwolnienia lekarskiego czy rodzaju ćwiczeń możliwych do wykonania podczas zajęć z wychowania fizycznego mimo przysługującego zwolnienia. Wykorzystano również narzędzie kwestionariusza wywiadu wśród wejherowskich lekarzy wystawiających zwolnienia. W badaniu zastosowano także technikę analizy dokumentów – zwolnień lekarskich z dziewięciu lat z lekcji wychowania fizycznego zatwierdzonych przez dyrekcję szkoły. Wyniki badania potwierdziły przeważający udział uczniów posiadających zwolnienie lekarskie w zajęciach rekreacyjno-sportowych, odbywających się poza szkołą (97%). Ponadto wnioski z badania potwierdzają, że co roku wzrasta odsetek uczniów (głównie dziewcząt) korzystających z długoterminowych zwolnień lekarskich z lekcji wychowania fizycznego. |
Deskryptory TESE: |
wychowanie fizyczne, problemy zdrowotne, frekwencja, opieka zdrowotna, edukacja zdrowotna |
TESE descriptors: |
physical education, health problems, attendance, health care, health education |
Publikacje: |
- Zaustowska, B. (2007). Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego w opinii uczniów zwolnionych oraz lekarzy. Lider, 11, 25-27.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.