Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku między sprawnością ogólną, ukierunkowaną i specjalną u uczniów (młodych piłkarzy ręcznych). W badaniu uczestniczyło 13 chłopców w wieku od 10 do 11 lat, uczniów czwartej klasy Szkoły Podstawowej nr 1 we Wrocławiu. Oprócz zajęć szkolnych z wychowania fizycznego uczniowie ci uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych w klubie WKS Śląsk Wrocław (dwa razy w tygodniu, po półtorej godziny). Wykorzystano metodę obserwacji, przeanalizowano wyniki próby sprawności fizycznej ogólnej, ukierunkowanej, obserwowano zawody, w których uczestniczyli badani. Ogólną sprawność zmierzono za pomocą testu EUROFIT, składającego się z ośmiu prób: postawa równoważna na kończynie dolnej, realizacja zadania na aparacie krzyżowym, stukanie w krążki, w siadzie skłon dosiężny w przód, skok w dal z miejsca, zaciskanie ręki, siady z leżenia, zwis o kończynach górnych ugiętych, bieg wahadłowy 10 x 5 m. Do oceny sprawności ukierunkowanej wykorzystano test Pytlika-Żarka, złożony z czterech prób: rzuty do bramki po kozłowaniu, rzut piłką lekarską, poruszanie się w obronie, odbicia o ścianę. Za pomocą Arkusza zadatków na gracza zmierzono specjalną sprawność fizyczną badanych na podstawie takich kryteriów jak: działa bez wahania, nie boi się ryzyka, jest aktywny, wykonuje szybkie ruchy z piłką i bez piłki, dokonuje trafnego wyboru podania piłki, zdobywa punkty, zajmuje pozycję do zdobycia punktu, doprowadza do przewagi liczebnej w ataku, jest aktywny w obronie, zdobywa piłkę, blokuje atak piłką, nieustępliwie utrudnia przeciwnikowi działania z piłką, doprowadza do przewagi liczebnej w obronie. Na podstawie wyników badania dowiedziono, że po rocznym szkoleniu istnieją związki między trzema typami sprawności: ogólną, ukierunkowaną i specjalną. Umiarkowany związek występuje między sprawnością ogólną a ukierunkowaną, mocny – między sprawnością specjalną a ogólną, jeszcze mocniejszy – między sprawnością ukierunkowaną i specjalną. Można zatem stwierdzić, że im wyższy poziom sprawności ogólnej i ukierunkowanej, tym uczeń ma większe predyspozycje do gry. Roczne szkolenie spowodowało znaczny przyrost umiejętności w zakresie poszczególnych sprawności. |
Publikacje: |
- Dudkowski, A., Majorowski, M., Rokita, A. i Naglak, K. (2011). Związki sprawności fizycznej ogólnej, ukierunkowanej i specjalnej u młodych piłkarzy ręcznych w rocznym cyklu szkolenia. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 131-136.
|