Abstrakt: |
Celem badania było określenie, czy szkoły w Polsce uczą tolerancji. Badanie miało charakter jakościowy, niereprezentatywny. Objęto nim 70 osób, w tym nauczycieli państwowych i niepaństwowych szkół średnich w Warszawie. Posłużono się metodą wywiadu kwestionariuszowego. Według badanych nauczycieli uczniowie innej rasy albo narodowości, uczęszczający do szkół, w których pracują respondenci, byli tolerowani przez swoich rówieśników, akceptowani przez większość uczniów. Niewielu nauczycieli potrafiło podać konkretne przykłady działań szkolnych, mających na celu kształtowanie u uczniów postaw zrozumienia i szacunku wobec ludzi reprezentujących inne kultury. Część nauczycieli twierdziła, że programy nauczania są dobrze przystosowane do rozpowszechniania idei tolerancji, zwłaszcza jeśli chodzi o program nauczania języka polskiego i odpowiedni dobór lektur szkolnych, część badanych jednak nie zgodziła się z tą opinią.
|