BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja międzykulturowa w polskiej szkole
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Renata Siemieńska
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy szkoły w Polsce uczą tolerancji. Badanie miało charakter jakościowy, niereprezentatywny. Objęto nim 70 osób, w tym nauczycieli państwowych i niepaństwowych szkół średnich w Warszawie. Posłużono się metodą wywiadu kwestionariuszowego. Według badanych nauczycieli uczniowie innej rasy albo narodowości, uczęszczający do szkół, w których pracują respondenci, byli tolerowani przez swoich rówieśników, akceptowani przez większość uczniów. Niewielu nauczycieli potrafiło podać konkretne przykłady działań szkolnych, mających na celu kształtowanie u uczniów postaw zrozumienia i szacunku wobec ludzi reprezentujących inne kultury. Część nauczycieli twierdziła, że programy nauczania są dobrze przystosowane do rozpowszechniania idei tolerancji, zwłaszcza jeśli chodzi o program nauczania języka polskiego i odpowiedni dobór lektur szkolnych, część badanych jednak nie zgodziła się z tą opinią.
 

Deskryptory TESE: postawa, wychowanie moralne, nauczanie, program nauczania, szkolnictwo publiczne, szkolnictwo prywatne, szkoła publiczna, szkoła niepubliczna
TESE descriptors: attitude, moral education, teaching, curriculum, public education, private education, public-sector school, private school
Publikacje:
  • Nasalska, E. (1999). Edukacja międzykulturowa w polskiej szkole. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 73-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"