BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Promocja praw dziecka w szkole
Data: marzec 1995 – kwiecień 1995
Badacz: Małgorzata Micuła
Abstrakt:

Celem badania było poznanie zakresu wiedzy uczniów klas IV-VIII Szkoły Podstawowej nr 9 w Krakowie na temat praw dziecka. W anonimowym sondażu wzięło udział 500 dzieci. Ankieta zawierała pięć pytań otwartych. Do analizy zaliczono 405 kwestionariuszy. Większość dzieci, szczególnie młodszych (klasy IV-VI), nie umiała odpowiedzieć na pytanie dotyczące Konwencji o Prawach Dziecka (71,6%). Ci, którzy udzielili odpowiedzi, wyrazili opinię, że Konwencja ustala relacje dorosły – dziecko, daje dzieciom prawa, chroni je i obliguje dorosłych do ich przestrzegania. Wśród wymienianych przez uczniów najważniejszych praw dziecka znalazło się przede wszystkim prawo do życia bez przemocy fizycznej, psychicznej i poniżania, prawo do dobrego traktowania i korzystania ze swoistych praw politycznych przynależnych dzieciom (np. wolność zrzeszania się, swoboda myśli i wypowiedzi). W subiektywnych hierarchiach praw dziecka dominowały zatem prawa zaliczane do grupy praw i wolności osobistych, nie zaś prawa socjalne i kulturalne. Wśród „życzeniowych praw dziecka”, które zdaniem badanych warto byłoby dopisać do Konwencji, znalazło się prawo do „nieskrępowanego luzu” w szkole i w domu, rozumiane jako swoista niezależność dzieci do zachowania niezgodnego z zakazami i nakazami. W tej kategorii wymieniano również prawa już istniejące, najczęściej te wymieniane wcześniej jako najważniejsze. Pytani o przykłady nieprzestrzegania praw dziecka, respondenci przywoływali na ogół sytuacje, w których prawa te łamali rodzice (szczególnie w rodzinie alkoholicznej, skłóconej) lub nauczyciele (poprzez złośliwe i niesprawiedliwe podejście do uczniów). Przykłady dotyczyły bicia, karania fizycznego, maltretowania, przemocy, ograniczania niezależności, wykorzystywania seksualnego, złego traktowania. Do najczęściej łamanych kategorii praw należały zatem te, które wymieniane były przez dzieci jako najważniejsze lub warte dopisania do Konwencji. Wśród osób, do których można się zgłosić w razie nieprzestrzegania praw dziecka, wymieniono Rzecznika Praw Dziecka, psychologa i psychiatrę; w szkole: pedagoga szkolnego, wychowawcę, dyrektora i rówieśników; w domu: rodziców. Wymieniono również takie instytucje, jak policja, telefon zaufania, sąd, poradnie.

Deskryptory TESE: prawa dziecka, szkoła podstawowa, dziecko zagrożone, relacja nauczyciel – uczeń, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: rights of the child, primary school, child at risk, teacher-student relation, adult-child relation, parent-child relation
Publikacje:
  • Micuła, M. (1996). Promocja praw dziecka w szkole. Hejnał Oświatowy, 1, 18-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"