BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Wiesław Sikorski
Abstrakt:

Przedmiotem przeglądu badań było znaczenie środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu procesu kształcenia, atmosfery w klasie i jakości wzajemnej komunikacji. W analizie badań skupiono się przede wszystkim na problemie dystansu fizycznego, zatłoczenia i zagęszczenia, aranżacji miejsc siedzących oraz wystroju wnętrza. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić zgodność badaczy co tego, że przestrzeń szkolna zawiera w sobie pewne ukryte i często niedoceniane przekazy warunkujące komunikację między uczniami i nauczycielem. Sposób urządzenia klasy szkolnej i całej szkoły wywołuje zwykle wrażenie chłodu, surowości i formalności, ma ponadto charakter niedemokratyczny (nauczyciele siedzą przy większych biurkach, na wygodniejszych krzesłach, mają dostęp do większego obszaru sali itp.). Aranżacja pomieszczeń szkolnych często uniemożliwia zachowanie intymności czy samodzielną naukę w odosobnieniu, nie sprzyja również współdziałaniu. Ustawienie biurek i krzeseł w klasach tworzy najczęściej front i peryferie, ogranicza pole widzenia uczniów i wymusza postawę patrzenia przed siebie, siedzenia i słuchania, skupienia całej uwagi na nauczycielu, stanowi więc wyraz autorytarnego modelu nauczania. Omówione badania potwierdziły wpływ elementów proksemiki i wystroju wnętrza na jakość interakcji w klasie i szkole. Dalszych badań wymaga ustalenie, czy zmiana usadowienia ucznia w sali może wpłynąć na jego aktywność i uzyskiwane wyniki.

Autorskie słowa kluczowe: komunikacja niewerbalna, dystans fizyczny, proksemika, klasa szkolna, zagęszczenie, zatłoczenie
Author's Keywords: non-verbal communication
Deskryptory TESE: komunikacja niewerbalna, klasa, atmosfera w klasie, uczeń, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: non-verbal communication, class, classroom climate, pupil, interpersonal relations, teacher-student relation
Publikacje:
  • Sikorski, W. (2013). Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji. Edukacja, 3, 91-105.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"