Abstrakt: |
Projekt „Logopedicus” miał na celu zwiększenie szans edukacyjnych dzieci w wieku 3-5 lat mieszkających na wsi. W ramach projektu tworzono ośrodki wychowawczo-edukacyjne tam, gdzie do tej pory nie funkcjonowały placówki przedszkolne. Badaniem objęto 29 z 30 placówek alternatywnej edukacji przedszkolnej. W badaniu wzięło udział 381 rodziców albo opiekunów dzieci, które brały udział w projekcie. Wiek respondentów wynosił od 22 do 66 lat. Wśród rodziców do 31. roku życia 22,8% posiadało wykształcenie zawodowe, 42,5% średnie, a 34,7% wyższe. Natomiast w grupie rodziców powyżej 31. roku życia 38% legitymowało się wykształceniem zawodowym, 39,6% średnim i 22,5% wyższym. 26% rodziców zdecydowało się na zapisanie dziecka do placówki alternatywnej edukacji przedszkolnej, ponieważ w miejscowości nie było innego przedszkola. 90,8% badanych było zdania, że przedszkole zapewnia edukację, opiekę i rozwój. Natomiast blisko co czwarty rodzic twierdził, że placówki te stanowią nową formę działalności przedszkolnej. W pięciostopniowej skali ocen rodzice uważali, że przedszkola tworzone w ramach projektu są bardzo dobre – oceny w granicach od 4,77 do 4,83. Badaczka zauważa, że tak wysokie oceny mogą wynikać z aktywnego uczestnictwa rodziców w działalności placówek. 35,3% rodziców z wykształceniem zasadniczym i niższym twierdziło, że opłaty finansowe za przedszkole byłyby dla nich przeszkodą w uczestnictwie dziecka w zajęciach. |