BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Projekty unijne jako narzędzie rozwiązywania problemów w środowisku lokalnym na przykładzie projektu „Logopedicus”
Projekt badawczy:
  • Logopedicus
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Marta Mosiołek
Abstrakt:

Projekt „Logopedicus” miał na celu zwiększenie szans edukacyjnych dzieci w wieku 3-5 lat mieszkających na wsi. W ramach projektu tworzono ośrodki wychowawczo-edukacyjne tam, gdzie do tej pory nie funkcjonowały placówki przedszkolne. Badaniem objęto 29 z 30 placówek alternatywnej edukacji przedszkolnej. W badaniu wzięło udział 381 rodziców albo opiekunów dzieci, które brały udział w projekcie. Wiek respondentów wynosił od 22 do 66 lat. Wśród rodziców do 31. roku życia 22,8% posiadało wykształcenie zawodowe, 42,5% średnie, a 34,7% wyższe. Natomiast w grupie rodziców powyżej 31. roku życia 38% legitymowało się wykształceniem zawodowym, 39,6% średnim i 22,5% wyższym. 26% rodziców zdecydowało się na zapisanie dziecka do placówki alternatywnej edukacji przedszkolnej, ponieważ w miejscowości nie było innego przedszkola. 90,8% badanych było zdania, że przedszkole zapewnia edukację, opiekę i rozwój. Natomiast blisko co czwarty rodzic twierdził, że placówki te stanowią nową formę działalności przedszkolnej. W pięciostopniowej skali ocen rodzice uważali, że przedszkola tworzone w ramach projektu są bardzo dobre – oceny w granicach od 4,77 do 4,83. Badaczka zauważa, że tak wysokie oceny mogą wynikać z aktywnego uczestnictwa rodziców w działalności placówek. 35,3% rodziców z wykształceniem zasadniczym i niższym twierdziło, że opłaty finansowe za przedszkole byłyby dla nich przeszkodą w uczestnictwie dziecka w zajęciach.

Deskryptory TESE: obszar wiejski, nierówności regionalne, nierówność społeczna, kształcenie na poziomie elementarnym, rodzice, uczestnictwo, uczestnictwo rodziców
TESE descriptors: rural area, regional inequality, social inequality, basic education, parents, participation, parent participation
Publikacje:
  • Mosiołek, M. (2011). Projekty unijne jako narzędzie rozwiązywania problemów w środowisku lokalnym na przykładzie projektu „Logopedicus”. W: A. Tyl (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej (s. 37-50). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"