Abstrakt: |
Badaniem objęto absolwentów 11 liceów technicznych, którzy zakończyli cykl kształcenia w 1997 roku. Stwierdzono, że 45% pierwszego rocznika absolwentów liceów technicznych studiowało na uczelniach wyższych, 45,5% kontynuowało naukę w szkołach policealnych, 10% nie uczyło się dalej. Wśród niekontynuujących nauki 40% pobierało zasiłek dla bezrobotnych, 75% chodziło na kursy zawodowe lub miało taki zamiar w najbliższym czasie. Zbadano, w jaki sposób absolwenci oceniają swoje umiejętności ogólnozawodowe, które zgodnie z założeniami mieli zdobyć w liceum. Prawie jedna piąta absolwentów przyznała, że nie umie korzystać z norm i instrukcji obsługi, 40% oceniło swoje umiejętności obsługi kserokopiarki jako niedostateczne lub mierne, 60% oceniło w ten sposób swoje umiejętności obsługi telefaksu. 80% deklarowało, że nabyli wysokie umiejętności związane z poszukiwaniem pracy. Badani dobrze oceniali swoje umiejętności związane z obsługą komputera (posługiwanie się edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, tworzenie bazy danych), gorzej – znajomość języków obcych. Stwierdzono, że dalszy rozwój liceów technicznych zależy od opracowania jasnej koncepcji kształcenia policealnego. |