BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Projektowanie i realizacja programu profilaktyki drugorzędowej w środowisku lokalnym
Instytucja:
Data: luty 1991 – czerwiec 1991
Badacz: Krzysztof Zajączkowski
Abstrakt:

Profilaktyczny program badawczy zrealizowano w Ośrodku Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci, Młodzieży i Rodzin z osiedla Azory w Krakowie. Program składał się z trzech etapów: badania diagnostycznego, realizacji projektu, badań kontrolnych. W badaniu diagnostycznym wzięło udział 1100 uczniów z dwóch szkół podstawowych mieszczących się na osiedlu. Do zebrania materiału wykorzystano takie narzędzia badawcze jak: listę zachowań świadczących o niedostosowaniu społecznym, Arkusz Diagnostyczny D.H. Scotta (Dziecko w szkole), testy socjometryczne (techniką Moreno i Zgadnij kto), kwestionariusze badające zmienne osobowościowe (lokalizacja poczucia kontroli, agresywność, samoocena). Przeprowadzono także wywiady dotyczące: ilości czasu wolnego w rozkładzie zajęć dziecka, form i miejsca spędzania czasu wolnego, zainteresowania rodziców czasem wolnym dziecka oraz udziałem szkoły i placówek wychowania pozaszkolnego w organizacji czasu wolnego dzieci. Spośród wszystkich respondentów wyselekcjonowano 14% uczniów niedostosowanych społecznie. Okazało się, że 85% osób w tej grupie to uczniowie klas IV–VI. Blisko połowa uczniów zakwalifikowanych do programu terapeutycznego pochodziła z rodzina, w których przynajmniej jedno z rodziców nadużywało alkoholu. W pozostałych rodzinach, w których nie borykano się z uzależnieniem od alkoholu, występowały inne zjawiska świadczące o poważnych problemach i głęboko ukrytych konfliktach. Badania wykazały, że w rodzinach nie ma właściwych wzorów i trwałych wartości. Poza tym dzieci zakwalifikowane do terapii nie znajdowały oparcia także w szkole. Rodzice – jak się okazało – nie znali zainteresowań swoich dzieci, nie kontrolowali ich czasu wolnego. W szkołach brakowało zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań; takich form zajęć pozaszkolnych nie organizowały również instytucje kulturalno-oświatowe. Dzieci wobec tego często należały do nieformalnych grup młodzieżowych o charakterze paraprzestępczym. Na podstawie wyników badania wysunięto następujące postulaty, które później włączono w program terapeutyczny: stworzyć bazę do prowadzenia działalności terapeutycznej – powołać placówkę i zebrać zespół profesjonalistów oraz wolontariuszy; prowadzić działalność profilaktyczną i wychowawczą, skupioną na pomocy rodzinie (np. rozmowy i mediacje) oraz dzieciom i młodzieży (działalność opiekuńcza, terapia, organizowanie obozów terapeutycznych, wyrównywanie zaległości szkolnych), także na współpracy z nauczycielami i instytucjami, np. sądem rodzinnym, policją, pomocą społeczną i radą dzielnicy; stworzyć system oparty na zasadzie zespołowego podejmowania decyzji w sprawach podopiecznych.

Deskryptory TESE: rodzina, szczebel lokalny, rodzina niepełna, rodzice, resocjalizacja, socjalizacja, profilaktyka
TESE descriptors: family, local level, one-parent family, parents, correctional education, socialisation, prevention
Publikacje:
  • Zajączkowski, K. (1995). Projektowanie i realizacja programu profilaktyki drugorzędowej w środowisku lokalnym. W: T. Sołtysiak (red.), Zjawiska patologii społecznej (s. 177-185). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"