BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kryterialna samoocena odpowiedzi ustnej ucznia jako element doskonalenia procesu oceniania w szkole średniej
Data: [1999]
Badacz: Elżbieta Stawiarska
Abstrakt:

Celem badania było wprowadzenie samooceny z języka polskiego do systemu oceniania uczniów liceów ogólnokształcących w ramach eksperymentu pedagogicznego oraz zweryfikowanie opinii uczniów na temat tej metody oceniania. Badaniem objęto dwie klasy – o profilu pedagogicznym (28 osób) i ogólnym (30 osób). Samoocena stanowiła element kończący wypowiedź ustną ucznia i miała być zgodna z wyznaczonymi wcześniej kryteriami oceny obejmującej poziom merytoryczny, strukturalny i językowy. W początkowej fazie eksperymentu pytani byli jedynie ochotnicy, których instruowano jak powinna być skonstruowana wypowiedź na dany temat i jakie wiadomości powinna zawierać. Końcowej samoocenie ochotnika towarzyszyły ocena kilku przypadkowych uczniów oraz ocena nauczycielska, w której ustosunkowywano się do pozostałych ocen. Początkowe opory uczniów ulegały z czasem przełamaniu, a inicjatywa przechodziła od nauczycielki do uczniów. W klasie o profilu pedagogicznym eksperyment trwał dwa lata, a w klasie o profilu ogólnym – rok. Do weryfikacji wyników eksperymentu posłużono się ankietą składającą się z 12 pytań, na które można było udzielić odpowiedzi „tak” lub „nie”. Wszyscy badani stwierdzili, że znają kryteria oceniania wypowiedzi ustnej z języka polskiego i że na innych lekcjach metody tej się nie stosuje. Znakomita większość uczniów uznała również, że: potrafi sama ocenić swoją odpowiedź ustną; konieczność samooceny mobilizowała do uczenia się przedmiotu i ułatwiała osiągnięcie sukcesu; stopień z przedmiotu, na którym stosuje się samoocenę, jest bardziej sprawiedliwy; umiejętność samooceny zwiększała poczucie własnej wartości; samoocena powinna być stałym elementem lekcji; metodę tę należałoby upowszechnić. Siedem osób w klasie o profilu pedagogicznym i tyle samo z klasy o profilu ogólnym uznało samoocenę za stresującą. W rodzinach badanych rzadko pozwalano im na wyrażanie uwag krytycznych w stosunku do własnej osoby i problemów rodzinnych. W klasie o profilu pedagogicznym było takich osób osiem, a w klasie o profilu ogólnym – 11.

Deskryptory TESE: samoocena, szkoła średnia, język ojczysty, ocena koleżeńska, ocena uczących się, ocenianie, uczeń
TESE descriptors: self-evaluation, secondary school, mother tongue, peer evaluation, evaluation of students, marking, pupil
Publikacje:
  • Stawiarska, E. (1999/2000). Kryterialna samoocena odpowiedzi ustnej ucznia jako element doskonalenia procesu oceniania w szkole średniej. Język Polski w Szkole Średniej, 3, 42-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"