Abstrakt: |
Cele badania były następujące: określenie zdolności muzyczno-słuchowych uczniów i słuchaczy klas pierwszych licealnych i pomaturalnych Studium Nauczycielskiego w Krakowie na kierunku nauczanie początkowe i wychowanie przedszkolne, za pomocą Testu Horbulewicza-Janczewskiego stosowanego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie do kwalifikacji kandydatów na studia pedagogiczne pod względem merytorycznym i diagnostyczno-prognostycznym, porównanie poziomu zdolności muzycznych klas licealnych i pomaturalnych, praktyczne zapoznanie nauczycieli Studium Nauczycielskiego z Testem Horbulewicza-Janczewskiego. Uzyskano materiał badawczy w postaci 154 arkuszy odpowiedzi uczniów/słuchaczy, w tym: 28 odpowiedzi uczniów z klasy Ia licealnej o kierunku wychowanie przedszkolne, 30 odpowiedzi uczniów z klasy Ib licealnej o kierunku wychowanie przedszkolne, 37 odpowiedzi słuchaczy roku I pomaturalnego na kierunku nauczanie początkowe, 31 odpowiedzi słuchaczy roku IA pomaturalnego na kierunku wychowanie przedszkolne, 28 odpowiedzi słuchaczy roku IB pomaturalnego na kierunku wychowanie przedszkolne. Wyniki badania ukazały, że 77% ogółu badanych uzyskało powyżej 40 pkt z testu, czyli spełniło kryterium kwalifikacji kandydatów do Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. 23% badanych nie osiągnęło wymaganego progu, w tym 14 słuchaczy klasy IB pomaturalnej na kierunku wychowanie przedszkolne (50% tej klasy). Spośród wszystkich uczniów klas licealnych 90% (52 na 58 uczniów) uzyskało pozytywny wynik w teście. Różnice między klasami licealnymi i pomaturalnymi mogły wiązać się ze stopniem motywacji stojącej za wyborem kierunku kształcenia (wyższy pojawiał się w klasach licealnych) oraz z dwoma odmiennymi programami kształcenia muzycznego, obowiązującymi badanych w czasie ich edukacji w szkole podstawowej i średniej. |