BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Krwiodawstwo – ewaluacja edukacji zdrowotnej wśród studentów GWSP w Mysłowicach
Projekt badawczy:
  • Projekt badawczy nr 3/2008 GWSP: Wiedza na temat krwiolecznictwa oraz świadomości wagi honorowego krwiodawstwa wśród studentów GWSP w Mysłowicach
Instytucja:
Data: grudzień 2008 – styczeń 2009
Badacz: Henryk Jaskólecki
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu określenia poziomu wiedzy związanej z honorowym krwiodawstwem oraz zapoznania badanych z problematyką krwiolecznictwa. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę, którą wypełniło 160 studentów takich kierunków, jak: zdrowie publiczne (dietetyka – 55; ratownictwo medyczne – 55) oraz pedagogika (resocjalizacja – 23, pedagogika wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne – 27). Ankieta składała się z 10 pytań dotyczących historii krwiodawstwa, rysu honorowego krwiodawstwa w Polsce, patrona polskich honorowych krwiodawców, wykorzystania pojedynczej donacji krwi, częstości występowania głównych grup krwi, odznaczenia krwiodawców, zapotrzebowania na krew według grup, przeciwwskazań do krwiodawstwa oraz rekompensaty za oddaną krew. Średnia zdobytych punktów przez wszystkich badanych wyniosła 5,13 pkt (51,25% możliwych do zdobycia). Dwie osoby uzyskały maksymalną liczbę punktów, pięć – dziewięć pkt, dziesięć – osiem pkt, najsłabszy wynik wyniósł 0 pkt. Największa frakcja opuszczeń dotyczyła pytań związanych z historią krwiolecznictwa. Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono istotne różnice w stanie wiedzy (humanistycznej i medycznej) badanych nie tylko obu kierunków, lecz także wśród różnych specjalności tego samego kierunku. Jak wynika z badań, studenci pedagogiki wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego posiadali największą wiedzę na temat krwiodawstwa – odsetek prawidłowych odpowiedzi w tej grupie wyniósł 54,07% (dodatkowo wykazano także wśród respondentów tej specjalności najwyższy poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem). Prawidłowe odpowiedzi studentów ratownictwa medycznego wyniosły 53,09%; dietetyki – 51,82%; resocjalizacji – 42,17%. Zwrócono uwagę na brak znacznych różnic w poziomie wiedzy studentów dietetyki oraz ratownictwa medycznego.
 

Autorskie słowa kluczowe: ewaluacja, krwiodawstwo, pomiar dydaktyczny
Author's Keywords: evaluation, blood donation, didactic measurement
Deskryptory TESE: wiedza, edukacja zdrowotna, student, działania promocyjne, postawa, wychowanie obywatelskie, medycyna człowieka
TESE descriptors: knowledge, health education, student, promotional activity, attitude, civics, human medicine
Publikacje:
  • Jaskólecki, H. (2011). Krwiodawstwo – ewaluacja edukacji zdrowotnej wśród studentów GWSP w Mysłowicach. Nauczyciel i Szkoła, 1, 87-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"