Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu określenia poziomu wiedzy związanej z honorowym krwiodawstwem oraz zapoznania badanych z problematyką krwiolecznictwa. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę, którą wypełniło 160 studentów takich kierunków, jak: zdrowie publiczne (dietetyka – 55; ratownictwo medyczne – 55) oraz pedagogika (resocjalizacja – 23, pedagogika wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne – 27). Ankieta składała się z 10 pytań dotyczących historii krwiodawstwa, rysu honorowego krwiodawstwa w Polsce, patrona polskich honorowych krwiodawców, wykorzystania pojedynczej donacji krwi, częstości występowania głównych grup krwi, odznaczenia krwiodawców, zapotrzebowania na krew według grup, przeciwwskazań do krwiodawstwa oraz rekompensaty za oddaną krew. Średnia zdobytych punktów przez wszystkich badanych wyniosła 5,13 pkt (51,25% możliwych do zdobycia). Dwie osoby uzyskały maksymalną liczbę punktów, pięć – dziewięć pkt, dziesięć – osiem pkt, najsłabszy wynik wyniósł 0 pkt. Największa frakcja opuszczeń dotyczyła pytań związanych z historią krwiolecznictwa. Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono istotne różnice w stanie wiedzy (humanistycznej i medycznej) badanych nie tylko obu kierunków, lecz także wśród różnych specjalności tego samego kierunku. Jak wynika z badań, studenci pedagogiki wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego posiadali największą wiedzę na temat krwiodawstwa – odsetek prawidłowych odpowiedzi w tej grupie wyniósł 54,07% (dodatkowo wykazano także wśród respondentów tej specjalności najwyższy poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem). Prawidłowe odpowiedzi studentów ratownictwa medycznego wyniosły 53,09%; dietetyki – 51,82%; resocjalizacji – 42,17%. Zwrócono uwagę na brak znacznych różnic w poziomie wiedzy studentów dietetyki oraz ratownictwa medycznego.
|