BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Krótko o tym, co dzieci czytały w 1996 r.
Data: maj 1996 – czerwiec 1996
Badacz: Grażyna Lewandowicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania były preferencje czytelnicze dzieci. W badaniu wykorzystano krótką ankietę, sondaż czytelniczy oraz rozmowy i obserwację. Badanie przeprowadziły bibliotekarki szkół podstawowych i średnich województwa skierniewickiego i warszawskiego. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące uogólnienia: zarówno dzieci, jak i młodzież chętnie sięgają po książki, których treść znają z kin lub filmów wideo; powszechnym zjawiskiem było kontestowanie lektur, co autorka badania wiązała ze swoistą modą, będącą reakcją na przymus; tam, gdzie nauczycielowi udawało się poprowadzić ciekawe zajęcia i zainteresować lekturą, książkę czytano, a nawet polecano; dziewczęta czytały więcej od chłopców, ponadto zainteresowania czytelnicze różnicowane były przez płeć młodzieży w wieku dojrzewania. 41% uczniów ZSZ w Żyrardowie deklarowało, że nie lubią lektur szkolnych; podobną opinię wyraziło 90% badanych uczęszczających do technikum samochodowego w Sochaczewie.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, biblioteka, czytanie
TESE descriptors: primary school, secondary school, vocational school, library, reading
Publikacje:
  • Lewandowicz, G. (1997). Krótko o tym, co dzieci czytały w 1996 r. Guliwer, 1, 37-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"