BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kryteria oceny zawodów a rodzicielskie aspiracje zawodowe wobec uczniów szkół podstawowych
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 4931 rodziców dzieci uczęszczających do czwartych klas szkoły podstawowej. Uczestników poproszono o określenie ważności 16 atrybutów zawodów. Za najważniejsze respondenci uznali satysfakcję z pracy (3,77 na czterostopniowej skali). Na drugim miejscu znalazła się ochrona przed bezrobociem (3,68), a na kolejnych pozycjach: brak narażenia na wyzysk ze strony pracodawców (3,67), zgodność ze zdolnościami i zainteresowaniami (3,60) oraz umożliwienie stałego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji (3,53). Na podstawie analizy czynnikowej wyodrębniono cztery główne składowe: uciążliwość zawodu, zadowolenie i rozwój, prestiż oraz status społeczny. Jeśli chodzi o preferencje zawodowe rodziców, najwięcej wskazań otrzymały zawody specjalistyczne (2383) oraz przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy oraz kierownicy (449). Jeśli chodzi o związek między kryteriami oceny zawodów a aspiracjami zawodowymi, stwierdzono, że rodzice, dla których ważne było kryterium zadowolenia z wykonywanej pracy oraz stwarzanych przez nią możliwości rozwoju, częściej preferowali dla swojego dziecka zawód lekarza albo wolny zawód. Z kolei rodzice, dla których istotny był prestiż zawodowy, preferowali, by ich dzieci wykonywały zawody mundurowe, pracę na roli czy we fryzjerstwie, a także zawody związane ze sportem.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, uczniowie, aspiracje zawodowe
Author's Keywords: teachers, students, career aspirations
Deskryptory TESE: rodzice, rodzina, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, wybór szkoły
TESE descriptors: parents, family, choice of training, choice of studies, choice of school
Publikacje:
  • Kozłowski, W. i Matczak, E. (2015). Kryteria oceny zawodów a rodzicielskie aspiracje zawodowe wobec uczniów szkół podstawowych. Ruch Pedagogiczny, 1, 49-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"