BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przejawy zachowań agresywnych dzieci w środowisku szkolnym – przyczyny i następstwa ich występowania
Instytucja:
Data: maj 1997 – czerwiec 1997
Badacz: Małgorzata Jachym
Abstrakt:

Celem badania było poznanie zachowań agresywnych młodzieży w środowisku szkolnym oraz uzyskanie informacji o przyczynach i skutkach tych zachowań. Badaniem objęto 160 uczniów klas trzecich i czwartych krakowskich szkół podstawowych, w tym 80 dziewcząt i 80 chłopców. W badaniu wykorzystano ankietę własnej konstrukcji oraz przeprowadzono z uczniami wywiad. Wyniki badania ujawniły, że tak wśród dziewcząt, jak i chłopców występowała agresja fizyczna i słowna, przy czym wśród chłopców występowała ona częściej i miała charakter fizyczny. Wśród badanych dzieci zaobserwowano również destruktywne zachowania agresywne. Do najczęstszych przyczyn zachowań agresywnych badane dzieci zaliczyły naśladowanie innych, wyuczenie się negatywnych zachowań oraz reakcję na frustrację. Tylko niektóre dzieci dostrzegały następstwa zachowań agresywnych, wskazując najczęściej na płacz dziecka, ból i utratę mienia.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, relacje interpersonalne, szkoła podstawowa, zachowania społeczne
TESE descriptors: violence, bullying, interpersonal relations, primary school, social behaviour
Publikacje:
  • Jachym, M. (1998). Przejawy zachowań agresywnych dzieci w środowisku szkolnym – przyczyny i następstwa ich występowania. W: J. Papież i A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 291-300). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"