Abstrakt: |
Celem badania było poznanie stopnia rozpowszechnienia różnych przejawów współpracy między szkołą a rodzicami w województwie gdańskim. Oprócz danych zastanych Kuratorium Oświaty w Gdańsku wykorzystano informacje zgromadzone w trakcie przeprowadzonych w szkołach wizytacji. Badaniem objęto 489 szkół. Okazało się, że najbardziej popularnym przejawem partnerstwa szkoły i rodziców były rady rodziców (432), następnie organizowana przez szkoły edukacja niepełnosprawnych (202) i rady szkół (120, jedynie 25% próby). Zanotowano również funkcjonowanie 62 działań terapeutycznych zorganizowanych przez rodziców w szkołach oraz trzy fundacje, m.in. fundusze pomocy dzieciom mające na celu finansowanie wycieczek, kolonii, obozów itp. Innowacje edukacyjne, jako sposób na zwiększenie atrakcyjności szkoły wobec niżu demograficznego oraz możliwości wyboru przez rodziców szkoły spoza rejonu zamieszkania, musiały otrzymać pozytywną opinię rady szkoły, co można uznać za kolejny przejaw współuczestnictwa rodziców w procesie, który do tej pory był zarezerwowany dla szkół. Zanotowano jednak, że jedynie 14% badanych szkół wprowadziło jakiekolwiek innowacje. |