| Tytuł badania: |
Przekaz aksjologiczny w relacji ojciec – dziecko |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[2013] |
| Badacz: |
Magdalena Zdun |
| Abstrakt: |
Badanie miało na celu podjęcie próby zdiagnozowania jakości przekazu aksjologicznego między ojcem a dzieckiem w rodzinach młodzieży szkolnej. Badaniem za pomocą ankiety audytoryjnej objęto 53 uczniów klas pierwszej i drugiej liceum ogólnokształcącego w wieku 16-18 lat. Dziewczęta stanowiły 50,9% próby, chłopcy – 49,1%. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami uczniów najczęściej wymienianymi priorytetami wychowawczymi dla ojców były sukces, przyszła kariera i wyniki w nauce dziecka. Mniej istotne okazały się: tradycja, obyczaje, wiara, zasady. Prawidłowość ta bardziej dotyczyła chłopców niż dziewcząt. Te ostatnie częściej od chłopców oczekiwały od ojca życiowo mądrych rad, rzadziej zaś praktycznej ekspertyzy. W przypadku chłopców zaś wiarygodność instrumentalna przeważała nad wiarygodnością aksjologiczną ojca. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
rodzina, ponowoczesność, ojcostwo, globalizacja, transfer wartości, transformacja systemowa |
| Author's Keywords: |
family, postmodernity, fatherhood, globalization, axiological transfer, system transformation |
| Deskryptory TESE: |
wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, płeć, religia, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym |
| TESE descriptors: |
child rearing, parent-child relation, gender, religion, secondary school, vocational school |
| Publikacje: |
- Zdun, M. (2013). Przekaz aksjologiczny w relacji ojciec – dziecko. Horyzonty Wychowania, 21, 225-242.
|