BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przekaz aksjologiczny w relacji ojciec – dziecko
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Magdalena Zdun
Abstrakt:

Badanie miało na celu podjęcie próby zdiagnozowania jakości przekazu aksjologicznego między ojcem a dzieckiem w rodzinach młodzieży szkolnej. Badaniem za pomocą ankiety audytoryjnej objęto 53 uczniów klas pierwszej i drugiej liceum ogólnokształcącego w wieku 16-18 lat. Dziewczęta stanowiły 50,9% próby, chłopcy – 49,1%. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami uczniów najczęściej wymienianymi priorytetami wychowawczymi dla ojców były sukces, przyszła kariera i wyniki w nauce dziecka. Mniej istotne okazały się: tradycja, obyczaje, wiara, zasady. Prawidłowość ta bardziej dotyczyła chłopców niż dziewcząt. Te ostatnie częściej od chłopców oczekiwały od ojca życiowo mądrych rad, rzadziej zaś praktycznej ekspertyzy. W przypadku chłopców zaś wiarygodność instrumentalna przeważała nad wiarygodnością aksjologiczną ojca.

Autorskie słowa kluczowe: rodzina, ponowoczesność, ojcostwo, globalizacja, transfer wartości, transformacja systemowa
Author's Keywords: family, postmodernity, fatherhood, globalization, axiological transfer, system transformation
Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, płeć, religia, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: child rearing, parent-child relation, gender, religion, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Zdun, M. (2013). Przekaz aksjologiczny w relacji ojciec – dziecko. Horyzonty Wychowania, 21, 225-242.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"