BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc jako zjawisko występujące w szkole i internatach
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Krystyna Socha-Kołodziej
Abstrakt:

Przedmiotem badania była przemoc uczniów w szkołach i internatach. Badanie zostało przeprowadzone przy współudziale studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej uczestniczących w praktykach pedagogicznych w szkołach podstawowych i internatach w Częstochowie. Badaniem objęto 150 uczniów klas V-VIII oraz 85 wychowanków internatów (żeńskiego, męskiego i koedukacyjnego). Wyniki badania ujawniły, że młodzież w internatach czuła się lepiej niż uczniowie w szkołach ze względu na większą swobodę i sympatycznych wychowawców. Z kolei w szkole nauczyciele krytykowani byli za niesprawiedliwe ocenianie, ośmieszanie, krzyczenie na uczniów, niedbanie o nich. Zdaniem badanych w szkołach łamane były ich podstawowe prawa – do szacunku, godności osobistej, swobodnego wypowiadania się, pytania i uzyskiwania odpowiedzi, do wypoczynku podczas przerw oraz rozwoju zainteresowań i uzdolnień (brak zajęć pozalekcyjnych). Źródłem przemocy w szkole byli również starsi i silniejsi uczniowie, którzy potrafili stosować formy tak skrajne, jak bicie, kopanie, zbieranie haraczu, zanurzanie głowy w muszli klozetowej czy organizowanie na osiedlu tzw. olimpiad polegających na zakładach, po których przegrany otrzymywał porcję pasów. 42% badanych uczniów nie czuło się bezpiecznie w szkole i w miejscu zamieszkania. Zwrócono również uwagę na częsty brak reakcji nauczycieli, wychowawców i dyrekcji szkoły na przemoc. Przemoc w internatach dotyczyła głównie młodzieży męskiej, wśród której starsi wychowankowie zachowywali się agresywnie w stosunku do słabszych i bardziej nieśmiałych kolegów. Zdaniem wychowanków do najczęstszych przyczyn przemocy należały: lenistwo, żądza władzy i korzyści materialne; chęć uchylenia się od obowiązków związanych z utrzymaniem czystości i porządku w internacie; chęć wyładowania agresji i złości.

Deskryptory TESE: przemoc, szkoła podstawowa, szkoła z internatem, wychowawca, relacja nauczyciel – uczeń, prawa dziecka
TESE descriptors: violence, primary school, boarding school, educational childcare staff, teacher-student relation, rights of the child
Publikacje:
  • Socha-Kołodziej, K. (1998). Przemoc jako zjawisko występujące w szkole i internatach. W: J. Papież i A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 301-309). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"