Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czy w szkołach wałbrzyskich mamy do czynienia z przemocą i jakie są rozmiary tego zjawiska? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety (kwestionariusz składał się z 61 pytań, zarówno otwartych, zamkniętych, jak i typu zaprzeczenia). Badaniem objęto 1528 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w tym 772 chłopców i 756 dziewcząt). Wśród respondentów 20% stanowiły osoby wychowujące się w rodzinach niepełnych (13,55% wychowywały samotne matki). Przez 500 osób szkoła była uznawana za miejsce doświadczania przemocy (dochodziło do niej w toaletach, na boisku czy podwórku szkolnym). Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że za niebezpieczne miejsca badani uznali: drogę do domu (26,9%), szkołę w czasie przerw (11,9%), toaletę szkolną (9,1%), szkołę w czasie lekcji (5,4%), ulicę (3,8%), boisko oraz podwórko szkolne (po 3,1%). Jednocześnie okazało się, że 11,8% ankietowanych wskazało odpowiedź: nie ma takich miejsc. 40,6% oraz 41,6% uczniów nie doświadczyło przykrości ani na ulicy, ani na podwórku. Natomiast do najczęstszych form przemocy w szkole zaliczono: przezywanie (76,17%), poniżanie lub ośmieszanie przez innych (39,39%), bicie się z kolegami lub koleżankami (38,15%), zaczepianie i bicie młodszych bez powodu (34,81%), zmuszanie do upokarzających czynności (23,10%) czy zabieranie rzeczy i pieniędzy siłą lub pod groźbą jej użycia (22,18%). |