BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: "Drugie życie szkoły" jako przejaw nietolerancyjnych zachowań uczniów wobec młodszych kolegów
Data: grudzień 1996 – styczeń 1997
Badacz: Anna Leszczyńska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było „drugie życie szkoły”, które zdefiniowano jako nieformalny rytuał przyjmowania pierwszoklasistów („kotów”) do społeczności uczniowskiej przez starszych uczniów, często z wykorzystaniem przemocy („kocenie”). Badaniem objęto 100 uczniów sosnowskich szkół ponadpodstawowych w wieku 15-18 lat, w tym 30 uczniów technikum, 30 – liceum ogólnokształcącego, 40 – szkoły zawodowej; 56 dziewcząt i 46 chłopców. Wyniki badania ujawniły, że większość uczniów była zaznajomiona ze zjawiskiem „drugiego życia” (74 osoby), część próbowała je zdefiniować jako „tępienie kotów”, „zabawę”, „zwyczaj przyjęcia”, „okres, który każdy musi przejść”, „zastraszanie”, „prześladowanie” (66 osób). Uczniowie technikum i szkoły zasadniczej kojarzyli „kocenie” z tępieniem oraz częściej powoływali się na istnienie takiej tradycji w ich szkole, a uczniowie liceum poprzez „drugie życie” rozumieli raczej imprezy, życie uczniów niezwiązane z nauką. 79 uczniów przyznało, że w ich szkole funkcjonuje zjawisko „kocenia”, przy czym 49 wyraziło dla tego zjawiska aprobatę (gdy występuje w formie zabawy), a 39 – dezaprobatę. Jedynie 12 osób przyznało się do stosowania przemocy wobec młodszych uczniów (technikum i szkoła zawodowa). Badani mieli kłopot z uzasadnieniem, jakie są przyczyny tej przemocy, niektórzy powoływali się na fakt bycia wcześniej obiektem przemocy i chęć podwyższenia swojej wartości przez pokazanie fizycznej przewagi. Do „kocenia” najczęściej dochodziło poza szkołą lub w toaletach (w technikum wskazywano także na korytarz szkolny). Tzw. dziadkiem w szkole zasadniczej byli na ogół wzorowi uczniowie, w technikum – uczniowie powtarzający klasę, w liceum – uczniowi nieskategoryzowani w odpowiedziach (kategoria „inne”) lub wzorowi uczniowie (często nie podawano też odpowiedzi na to pytanie). „Kotami” zaś byli najczęściej uczniowie pierwszej klasy. Zgodnie z odpowiedziami badanych emocje towarzyszące doświadczaniu przemocy to przede wszystkim niepewność, ewentualnie strach. „Koty” ponoszą dodatkowo konsekwencje w postaci zniechęcenia do szkoły (technikum), znieważenia i zastraszenia (szkoła zawodowa) lub urazu psychicznego i nerwowości (liceum). „Dziadkom” grozi z kolei zawieszenie w prawach ucznia, wydalenie ze szkoły lub obniżenie oceny ze sprawowania. O pomoc można się było zwrócić przede wszystkim do znajomych. Uczniowie liceum wskazywali również na przyjaciela i rodziców, rzadziej nauczyciela. Uczniowie szkół zasadniczych najliczniej odpowiadali, że można liczyć tylko na siebie.

Deskryptory TESE: przemoc, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: violence, interpersonal relations, social behaviour, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Leszczyńska, A. (1997). „Drugie życie szkoły” jako przejaw nietolerancyjnych zachowań uczniów wobec młodszych kolegów. Tolerancja : szkice socjologiczne, 4, 97-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"