BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Drop-out w terapii rodzin
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Bogdan Barbaro de, Przemysław Budzyna-Dawidkowski, Grzegorz Grabowski, Ewa Zielińska
Abstrakt:

Cele badania sformułowano następująco: 1) określenie, w jakim stopniu struktura rodziny wpływa na przerwanie terapii; 2) zbadanie związków między nastawieniem terapeuty do rodziny i terapii a przerwaniem terapii przez rodzinę; 3) zbadanie związków między tym, jak rodzina ocenia terapeutę i terapię, a przerwaniem terapii przez rodzinę. W badaniu wzięły udział rodziny, które uczestniczyły w terapii w ZTR w latach 1994-1999 (wśród najczęstszych powodów znalazły się m.in.: kryzys małżeństwa, kryzys z dzieckiem w okresie pokwitania czy choroba psychiczna lub somatyczna w rodzinie). Łącznie w powyższych latach terapię podjęło 77 rodzin – 33 ją ukończyły, a 44 przerwały. Finalnie próbę badawczą stanowiło 38 rodzin (w tym 20, które przerwały terapię, oraz 18, które ją ukończyły). Łącznie zbadano 82 osoby (45 kobiet i 37 mężczyzn) w wieku od 13 do 72 lat. Badaniem objęto także zespół pięciu terapeutów (trzy kobiety i dwóch mężczyzn) w wieku od 43 do 60 lat. Do zebrania materiału posłużono się trzema kwestionariuszami: o charakterze ewaluacyjnym (pytania dotyczyły m.in. oceny zmian w zakresie problemu, z którym respondenci zwrócili się do ZTR), Kwestionariuszem Manfreda Cierpki w polskiej modyfikacji oraz Kwestionariuszem Michaela Starka w polskiej adaptacji. Zestaw skierowany do terapeutów obejmował natomiast polską adaptację Kwestionariusza Michaela Starka w wersji dla terapeutów oraz kwestionariusz, dzięki któremu terapeuci szacowali dla poszczególnych rodzin m.in. przyczyny przerwania terapii czy skalę zmiany w zakresie rozwiązywanego problemu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że najczęściej do przerwania terapii dochodziło nie później niż po czterech spotkaniach, a osobą inicjującą niezgłoszenie się na kolejny termin spotkania okazał w przeważającej liczbie przypadków ojciec. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono również, że jakiekolwiek pozytywne zmiany zauważyło 93% respondentów, którzy ukończyli terapię, oraz ponad połowa badanych, którzy zdecydowali się przerwać terapię (jednocześnie 12% osób z tej grupy odnotowało pogorszenie sytuacji, a 35% zadeklarowało brak zmian; odpowiednio w drugiej grupie: 0% i 7%).

Author's Keywords: family therapy, drop out
Deskryptory TESE: psychoterapia, rodzina, rodzice, zachowania, zachowania społeczne, postawa, relacje interpersonalne, terapia
TESE descriptors: psychotherapy, family, parents, behaviour, social behaviour, attitude, interpersonal relations, therapy
Publikacje:
  • Barbaro de, B., Zielińska, E., Grabowski, G. i Budzyna-Dawidkowski, P. (2003). Drop-out w terapii rodzin. Badania własne. Psychoterapia, 4, 21-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"