BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Drogi zawodowe utalentowanych absolwentów szkół wyższych
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Władysław W. Skarbek
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie dróg zawodowych absolwentów rekomendowanych pracodawcom w publikacji Albumy utalentowanych absolwentów szkół wyższych wydanej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej w dwóch zeszytach w 1987 i 1988 roku. Badanie miało również odpowiedzieć na pytanie, czy Albumy... spełniają swoją zakładaną funkcję promocji młodych talentów. Ankietę wysłano drogą pocztową do wszystkich absolwentów wymienionych w obu zeszytach – łącznie 200 osób. Wypełnione ankiety odesłało 85 osób (56,7%), z czego 79 było absolwentami uniwersytetów, politechnik i akademii ekonomicznych. Ankieta zawierała pytania dotyczące opinii badanych o idei wydawania Albumów..., adaptacji w miejscu pracy, oceny systemu promocji uzdolnionych absolwentów. 31% ankietowanych uważało, że Albumy... mają znaczenie wyłącznie prestiżowe. Wyniki wykazały małe zainteresowanie zakładów pracy kandydatami nieprzeciętnymi: 10,6% zaprezentowanych w nich badanych absolwentów nie otrzymało żadnej oferty pracy, 49,4% badanych stwierdziło brak atrakcyjnych ofert pracy, a 36,5% wyznało, że oferowane im miejsca pracy nie odbiegały niczym od powszechnie dostępnych. 22,4% ankietowanych otrzymało oferty nietypowe, bardziej atrakcyjne. Spośród badanych 62 osoby podjęły pracę w instytutach naukowych, 5 w prywatnych zakładach produkcyjnych; pozostałe osoby pracowały w innych instytucjach, były słuchaczami studiów doktoranckich lub nie pracowały zawodowo. Większość badanych była zadowolona z dotychczasowego przebiegu kariery zawodowej. W największym stopniu absolwenci byli zadowoleni z samodzielności w pracy i stosunków z przełożonymi (31,8%), w najmniejszym stopniu – z zarobków (54,1%) i możliwości wzrostu wynagrodzenia (51,8%). Spośród badanych 22 osoby miały zamiar zmienić miejsce pracy. System promocji absolwentów został oceniony dość negatywnie. Z problemów wymagających rozwiązania, dotyczących życia młodzieży uzdolnionej, najczęściej wskazywano problem mieszkaniowy (23,7% ogółu wyborów).

Deskryptory TESE: absolwent szkoły wyższej, przebieg kariery zawodowej, rynek pracy, start zawodowy absolwentów, popyt na absolwentów
TESE descriptors: graduate, career advancement, labour market, transition from school to work, demand for graduates
Publikacje:
  • Skarbek, W.W. (1990). Drogi zawodowe utalentowanych absolwentów szkół wyższych. Polityka Społeczna, 2, 3-6.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"