BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Źródła maltretowania dziecka w środowisku szkolnym (studium porównawcze szkoły publicznej i społecznej)
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Elżbieta Jundziłł
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy zakładającej, że szkoła społeczna umożliwia dziecku pełniejsze zaspokojenie potrzeby kontaktu emocjonalnego, stwarza lepsze warunki do realizacji potrzeby sukcesu oraz umożliwia wykazanie się inicjatywą i aktywnością. Badaniem diagnostycznym objęto 60 uczniów szkoły publicznej i społecznej. Wykorzystano technikę ankiety oraz wywiadu. Wyniki badania ujawniły, że o ile uczniowie szkoły społecznej nie odczuwali lęku w różnych sytuacjach szkolnych, o tyle 50% uczniów szkoły podstawowej bało się złych ocen oraz konfliktu z nauczycielem i kolegami, 65% wskazywało na niechętny stosunek nauczyciela do ucznia, 38,3% na agresywność nauczycieli wobec uczniów. Nauczyciele szkół państwowych krzyczeli na uczniów bez powodu i używali wyzwisk zdaniem 73,3% badanych oraz byli niesprawiedliwi i stawiali zbyt wysokie wymagania według 25%. Uczniowie szkoły społecznej dostrzegali w nauczycielu – oprócz osoby, która uczy – również autorytet i osobę godną zaufania, dlatego też zwracali się do wychowawcy w sytuacjach trudnych. W szkołach państwowych niemal nikt nie powierzał swoich problemów nauczycielowi. Dzieci ze szkoły społecznej okazały się również lepiej zintegrowane, a konflikty wśród nich były mniej liczne, miały charakter nietrwały i sytuacyjny. W szkole państwowej byli uczniowie lubiani i całkowicie odrzuceni, a cała społeczność okazała się bardziej skonfliktowana, szczególnie w przypadku chłopców, którzy okazywali sobie złośliwość i zawiść oraz często reagowali agresją. Różnice między dwoma typami szkół w zakresie możliwości osiągnięcia przez uczniów sukcesu okazały się mniej wyraźne. W obu szkołach uczniowie otrzymywali oceny bardzo dobre, uczestniczyli w imprezach szkolnych i rozwijali zainteresowania. Dzieci ze szkoły społecznej wykazywały jednak większą motywację do nauki i częściej podejmowały dodatkowy trud, uczniowie szkoły państwowej nie ujawniali chęci podwyższenia swoich wyników w nauce. Dzieci ze szkoły społecznej były bardziej aktywne – organizowały imprezy, działały w samorządach klasowych i szkolnych oraz wykazywały większą aktywność pozalekcyjną.

Deskryptory TESE: szkoła niepubliczna, szkoła publiczna, przemoc, konflikt, atmosfera w klasie, zachowania społeczne
TESE descriptors: private school, public-sector school, violence, conflict, classroom climate, social behaviour
Publikacje:
  • Jundziłł, E. (1998). Źródła maltretowania dziecka w środowisku szkolnym (studium porównawcze szkoły publicznej i społecznej). W: J. Papież i A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 335-341). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"