BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Źródła kompetencji zawodowych nauczycieli wczesnej edukacji
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Anna Jakubowicz-Bryx
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza źródeł, z których pedagodzy edukacji wczesnoszkolnej korzystają, przygotowując się do zajęć. Udział w ankiecie wzięło 219 nauczycieli ze szkół podstawowych w Bydgoszczy oraz województwa kujawsko-pomorskiego (wypełniany kwestionariusz zaopatrzony był w kafeterię typu Likerta, a waga odpowiedzi mieściła się w pięciostopniowej skali w zakresie od „zdecydowanie tak” do „zdecydowanie nie”). Najczęściej wymienianymi źródłami kompetencji respondentów były własne doświadczenie pedagogiczne, obserwacja pracy i wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami oraz udział w różnych kursach kształcących i doskonalących umiejętności zawodowe (w tym pedagogiczne i psychologiczne). W najmniejszym stopniu badani korzystali z podręczników dydaktyktycznych. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano ponadto, że najczęściej stosowanym rodzajem pomocy w pracy były podręczniki dla ucznia. Badani wykorzystywali również swoje umiejętności tworzenia zajęć na podstawie własnego doświadczenia oraz dobrej znajomości swoich wychowanków (odnotowano sporadyczne przypadki korzystania z naukowych podręczników z danej dziedziny wiedzy). Respondenci wymieniali także oferty różnych wydawnictw i autorów pomocne w opracowywaniu zintegrowanych zajęć szkolnych. Odnotowano również wysoki wskaźnik aprobaty odpowiedzi, która wskazywała jako źródło przygotowania do lekcji samodzielnie skonstruowane projekty zintegrowanych jednostek tematycznych, kart pracy czy autorskich programów. Realizacja badania pozwoliła sformułować następujące postulaty: Należy zadbać o odpowiedni dobór i kształcenie kandydatów na nauczycieli;
Niezbędne jest ustawiczne dokształcanie nauczycieli czynnych zawodowo; Należy aktywizować zespoły nauczycielskie do twórczej wymiany doświadczeń i wdrażania do praktyki.

Deskryptory TESE: kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, nauczanie, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, ustawiczne doskonalenie zawodowe, edukacja, nauczyciel
TESE descriptors: teaching qualification, competence, teaching, generalist teacher, continuing professional development, education, teacher
Publikacje:
  • Jakubowicz-Bryx, A. (2012). Źródła kompetencji zawodowych nauczycieli wczesnej edukacji. Wychowanie na co Dzień, 7-8, 23-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"