Tytuł badania: |
Źródła kompetencji zawodowych nauczycieli wczesnej edukacji |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Anna Jakubowicz-Bryx |
Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza źródeł, z których pedagodzy edukacji wczesnoszkolnej korzystają, przygotowując się do zajęć. Udział w ankiecie wzięło 219 nauczycieli ze szkół podstawowych w Bydgoszczy oraz województwa kujawsko-pomorskiego (wypełniany kwestionariusz zaopatrzony był w kafeterię typu Likerta, a waga odpowiedzi mieściła się w pięciostopniowej skali w zakresie od „zdecydowanie tak” do „zdecydowanie nie”). Najczęściej wymienianymi źródłami kompetencji respondentów były własne doświadczenie pedagogiczne, obserwacja pracy i wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami oraz udział w różnych kursach kształcących i doskonalących umiejętności zawodowe (w tym pedagogiczne i psychologiczne). W najmniejszym stopniu badani korzystali z podręczników dydaktyktycznych. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano ponadto, że najczęściej stosowanym rodzajem pomocy w pracy były podręczniki dla ucznia. Badani wykorzystywali również swoje umiejętności tworzenia zajęć na podstawie własnego doświadczenia oraz dobrej znajomości swoich wychowanków (odnotowano sporadyczne przypadki korzystania z naukowych podręczników z danej dziedziny wiedzy). Respondenci wymieniali także oferty różnych wydawnictw i autorów pomocne w opracowywaniu zintegrowanych zajęć szkolnych. Odnotowano również wysoki wskaźnik aprobaty odpowiedzi, która wskazywała jako źródło przygotowania do lekcji samodzielnie skonstruowane projekty zintegrowanych jednostek tematycznych, kart pracy czy autorskich programów. Realizacja badania pozwoliła sformułować następujące postulaty: Należy zadbać o odpowiedni dobór i kształcenie kandydatów na nauczycieli;
Niezbędne jest ustawiczne dokształcanie nauczycieli czynnych zawodowo; Należy aktywizować zespoły nauczycielskie do twórczej wymiany doświadczeń i wdrażania do praktyki. |
Deskryptory TESE: |
kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, nauczanie, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, ustawiczne doskonalenie zawodowe, edukacja, nauczyciel |
TESE descriptors: |
teaching qualification, competence, teaching, generalist teacher, continuing professional development, education, teacher |
Publikacje: |
- Jakubowicz-Bryx, A. (2012). Źródła kompetencji zawodowych nauczycieli wczesnej edukacji. Wychowanie na co Dzień, 7-8, 23-27.
|