Obserwuj
Tytuł badania: |
Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2006 |
Badacz: |
Marzena Kletke-Milejska, Marian Mitręga |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był wpływ systemu edukacji po reformie z 1999 r. na nauczanie i wychowanie (kształcenie) uczniów w publicznych szkołach podstawowych. Postawiono główną hipotezę badawczą: reforma edukacji ma negatywny wpływ na wychowanie i kształcenie dzieci publicznych szkół podstawowych. W badaniu wykorzystano technikę anonimowej ankiety środowiskowej. Badanie przeprowadzono na terenie Delegatury Bytomskiej w siedmiu publicznych szkołach podstawowych (powiat tarnogórski, miasta: Bytom, Chorzów, Piekary Śląskie, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice). W badaniu wzięło udział pięć grup respondentów: dyrektorzy szkół (7), pedagodzy szkolni (7), nauczyciele-wychowawcy klas szóstych (21), uczniowie klas szóstych (200), rodzice badanych uczniów (200). W rezultacie zebrano łącznie 140 uzupełnionych ankiet. Wyniki badania potwierdziły m.in. fakt, że awans zawodowy nauczycieli był powodem ich oddalenia się w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego. Rodzice odpowiedzieli, że aktualny system edukacji jest gorszy niż poprzedni (51%). Jednym z powodów jest np. zwiększenie kosztów ponoszonych na kształcenie dziecka (77%). Grupa pedagogów dostrzegła, że rodzice (w porównaniu z okresem sprzed wprowadzenia reformy) w większym stopniu obarczają odpowiedzialnością szkołę za losy dziecka (57%). Wnioski z badania dowodzą nieudanej próby przeprowadzenia reformy w 1999 r. oraz jej skutków widocznych w pracy szkoły i w jej oddziaływaniu na uczniów, ich kształceniu oraz wychowaniu. |
Deskryptory TESE: |
system edukacji, reforma szkolnictwa, wychowanie dziecka, szkoła podstawowa, szkolnictwo podstawowe |
TESE descriptors: |
education system, educational reform, child rearing, primary school, primary education |
Publikacje: |
- Kletke-Milejska, M. (2007). Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych. Studium politologiczne. Pobrane z http://www.sbc.org.pl/Content/7025/doktorat2754.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.