BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Źródła nauczycielskiego stresu oraz objawy i przyczyny wypalenia zawodowego
Data: 2013
Badacz: Stanisław Korczyński
Abstrakt:

Przegląd badań poświęcono stresowi związanemu z wykonywaniem zawodu nauczyciela, w tym źródłom stresu nauczycielskiego, wypaleniu zawodowemu wśród nauczycieli oraz sposobom wartościowania pracy jako buforu na stres. Omówiono związek między neurotyzmem a wysokim poziomem stresu nauczycieli oraz między introwersją i stresem, które ujawniono w badaniach D. Fontany (1998). Poruszono kwestię 10 grup czynników obciążających, na które narażeni są pedagodzy zdaniem Ch.J. Traversa i C.L. Coopera (1993). Zrelacjonowano badanie dotyczące uwarunkowań stresu nauczycielskiego H. Sęka (2004) oraz badanie dotyczące oddziaływania warunków pracy na polskich nauczycieli J. Pyżalskiego (2010). Omówiono również definicję wypalenia zawodowego Ch. Maslacha oraz A.H. Pinesa i E. Aronsona. Wśród badań skoncentrowanych na zagadnieniu wypalenia zawodowego nauczycieli pojawiło się badanie N. Ogińskiej-Bulik dotyczące stresu w zawodach usług społecznych (2006); badanie C. Trendalla dotyczące zależności między stresem nauczycielskim a płcią (1989); badanie dotyczące wypalenia zawodowego nauczycieli kształcenia specjalnego M. Sekułowicz (2002) oraz badanie dotyczące predykatorów wypalenia zawodowego wśród nauczycieli E. Lisowskiej (2012). Przywołano również badanie wskazujące na większe obciążenie stresem nauczycieli pracujących w liceach niż nauczycieli szkół podstawowych i specjalnych (Mandal, 1999), serię badań określających skalę wypalenia zawodowego wśród nauczycieli (m.in. Tucholska, 2009; Grzegorzewska, 2006) oraz badania wskazujące na zależność między wiekiem i stażem pracy a wypaleniem zawodowym nauczycieli (m.in. Farber, 1991; Krawulska-Ptaszyńska, 1991; Kirenko, Zubrzycka-Maciąg, 2011). Omówiono również badania dotyczące sposobu wartościowania pracy nauczyciela (m.in. Korczyński, 2006).

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, badania naukowe, nauczyciel, płeć, wynagrodzenie nauczyciela, zachowania, relacja nauczyciel – uczeń, wiek
TESE descriptors: teaching profession, research, teacher, gender, teacher salary, behaviour, teacher-student relation, age
Publikacje:
  • Korczyński, S. (2013). Źródła nauczycielskiego stresu oraz objawy i przyczyny wypalenia zawodowego. Kwartalnik Edukacyjny, 1(72), 36-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"