BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Źródła przemocy w szkole w opinii uczniów
Data: [1996]
Badacz: Małgorzata Falkiewicz-Szult
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów na temat źródeł przemocy szkolnej. Posłużono się metodą wypracowania na temat: Co cię w szkole cieszy, a co cię przeraża? W badaniu wzięło udział 75 uczniów z klas siódmych i 75 z klas czwartych szkół podstawowych; w badanej populacji było 78 chłopców i 72 dziewczęta. Uczniowie wskazywali, że do źródeł przemocy w szkole należą: nauczyciele (najwięcej wskazań), koledzy oraz szkoła jako instytucja (w tym np. organizacja życia, programy nauczania oraz wychowania). Młodzież twierdziła, że nauczyciele nie potrafią stworzyć przyjaznej atmosfery w szkole, nawiązywać poprawnych kontaktów z uczniami, co z kolei powoduje, że relacje nauczycielsko-uczniowskie oparte są często właśnie na przemocy. Niski poziom kultury pedagogicznej przejawiał się ponadto w nadmiernej impulsywności wobec uczniów, poniżaniu oraz sztywnym systemie kar. Badani podkreślali, że nauczyciele rzadko indywidualizują pracę z uczniami, narzucają zbyt szybkie tempo, stosują zwulgaryzowane słownictwo, krzyczą, by zdyscyplinować klasę. Źródłem przemocy ze strony kolegów jest często podlizywanie się nauczycielom, skarżenie; ofiarami przemocy ze strony rówieśników padają zazwyczaj nieśmiałe i ubogie dzieci. Wiele konfliktów wybucha między uczniami młodszymi i starszymi; ci pierwsi często są okradani przez starszych i silniejszych. Młodzież skarżyła się również na nieodpowiednie wyposażenie klas i stres związany ze zbyt dużymi obowiązkami szkolnymi.

Deskryptory TESE: przestępczość, przemoc szkolna, przemoc, oszustwo, resocjalizacja, konflikt, rozstrzygnięcie sporu, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: dellinquency, bullying, violence, cheating, correctional education, conflict, dispute settlement, problem solving
Publikacje:
  • Falkiewicz-Szult, M. (1996). Źródła przemocy w szkole w opinii uczniów. Przygotowanie do życia (dod.). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 6-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"