BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy Polacy są tolerancyjni
Data: marzec 1997
Badacz: Beata Żywicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania był sposób rozumienia słowa tolerancja wśród uczniów klas trzecich lubelskiego Liceum Ogólnokształcącego im. S. Staszica. W badaniu wykorzystano ankietę zawierającą sześć pytań otwartych. Na potrzeby analizy sformułowano dwa modele tolerancji: 1) tolerancja opierająca się na obojętnym stosunku do czyichś poglądów lub zachowania (nie jest uzależniona od bliskości związków łączących dwie osoby oraz zakłada, że zachowania osoby tolerowanej nie zagrażają osobie tolerującej); 2) tolerancja jako okazywanie cierpliwości, cierpliwe znoszenie w relacji do poglądów lub zachowania drugiej osoby (przejawia się w bardzo bliskich związkach dwóch osób, np. w ramach rodziny lub przyjaźni). Wyniki badania ujawniły, że tolerancja była dla młodzieży wartością pozytywną. Rozumiano ją najczęściej jako akceptowanie drugiego człowieka wraz z jego odmiennością światopoglądową, wyznaniową i polityczną. Podkreślano konieczność szacunku dla indywidualizmu i autonomii człowieka, a za wartość nadrzędną uznawano wolność do podejmowania decyzji bez niczyjej ingerencji. Najczęściej podawanym przykładem tolerancyjnego podejścia był stosunek do mniejszości narodowych i etnicznych zamieszkujących Polskę. Zwrócono również uwagę na rażący brak tolerancji względem osób uzależnionych od używek i chorych na AIDS. Tolerancja nie była jednocześnie rozumiana jako utożsamianie się z cudzymi poglądami ze względu na obawę przed uleganiem drugiej osobie. Zgadzanie się na czyjeś zdanie nie oznaczało zatem zgadzania się z czyimś zdaniem. Bardzo rzadko zwracano również uwagę na konieczność akceptowania cudzych wad i błędów. Pisząc o nietolerancji, poruszano ówczesne problemy polityczne, światopoglądowe i moralno-prawne (spór o wstęp do konstytucji, legalizacja aborcji, pikiety przeciwko działalności ośrodków dla uzależnionych itp.). Tylko nieliczni uznawali, że nie istnieją żadne granice tolerancji – na ogół uznawano za taką zachowania, które wyrządzały krzywdę innym ludziom (np. chamstwo, przemoc, wulgarność, zakłamanie, wandalizm). Młodzież dostrzegła wypaczanie sensu oraz manipulowanie pojęciem tolerancji w środkach masowego przekazu. Polaków nie uznano za naród tolerancyjny, przede wszystkim ze względu na stosunek do mniejszości narodowych i etnicznych, odmiennych wyznań i religii. Brak tolerancji łączono na ogół z brakiem wykształcenia, zaniżeniem wartości moralnych, zepchnięciem na margines egzystencji człowieka oraz poprzednim ustrojem politycznym, który ograniczał wolność obywateli.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, mniejszość językowa, grupa etniczna, religia, Polska, szkoła średnia, uczeń, postawa
TESE descriptors: social behaviour, language minority, ethnic group, religion, Poland, secondary school, pupil, attitude
Publikacje:
  • Żywicka, B. (1999/2000). Czy Polacy są tolerancyjni. Język Polski w Szkole dla Klas IV-VI, 3, 85-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"