BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy optymiści osiągają więcej? Styl wyjaśniania sukcesów i niepowodzeń a funkcjonowanie szkolne studentów
Data: [1999]
Badacz: Maria Mikołajczyk
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w celu weryfikacji następujących hipotez: Studenci o bardziej optymistycznym stylu wyjaśniania w porównaniu ze studentami o bardziej pesymistycznym stylu wyjaśniania: 1) mają wyższy poziom aspiracji; 2) przed sprawdzianami mają lepszy nastrój; 3) oczekują, że stawiane im zadania będą łatwiejsze; 4) oczekują, że uzyskają na sprawdzianie wyższe oceny; 5) uzyskują wyższe oceny. W badaniu wykorzystano Attributional Style Questionnaire Seligmana, autorski kwestionariusz do badania nastroju i oczekiwań studentów oraz analizę dokumentacji szkolnej (dotyczącej ocen uzyskanych w semestrze). Próba badawcza liczyła 142 studentów (35 mężczyzn oraz 107 kobiet) pierwszego roku Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 18 do 27 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość respondentów (około 63%) miała przed sprawdzianem zły nastrój, składający się wyłącznie z negatywnych emocji o różnym natężeniu. Okazało się również, że po napisaniu prac rozkłady ocen trudności różniły się od antycypowanych. Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano, że zmalała liczba określeń „średnio trudny” oraz „trudny” (łącznie o około 25%), jednocześnie wzrósł odsetek osób oceniających sprawdzian jako „średnio łatwy” oraz „łatwy” bądź „bardzo trudny”. Największy wzrost odnotowano w częstości ocen: „trudno powiedzieć”. Na podstawie zgromadzonych danych stwierdzono również, że ankietowani o najbardziej pesymistycznym stylu wyjaśniania niepowodzeń uzyskali na sprawdzianie gorsze oceny niż pozostali studenci. Badani wyjaśniający niepowodzenia optymistycznie osiągali nieco wyższą średnią semestralną od osób wyjaśniających porażki pesymistycznie.

Deskryptory TESE: student, postawa, uczenie się, proces uczenia się, egzamin, postępy w nauce, osobowość, efekt uczenia się
TESE descriptors: student, attitude, learning, learning process, examination, study progress, personality, learning outcome
Publikacje:
  • Mikołajczyk, M. (2002). Czy optymiści osiągają więcej? Styl wyjaśniania sukcesów i niepowodzeń a funkcjonowanie szkolne studentów. Studia Psychologiczne, 2, 107-129.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"