BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje zawodowe i szkolne uczniów klas ósmych z miasta i ze wsi
Data: [1999]
Badacz: Dariusz Ochmański
Abstrakt:

Przedmiotem badania były aspiracje szkolne i zawodowe uczniów klas ósmych ze środowiska miejskiego (Szkoła Podstawowa nr 2 w Lubartowie, Szkoła Podstawowa nr 5 w Biłgoraju) i wiejskiego (Szkoła Podstawowa w Łusce i w Soli k. Biłgoraja). W badaniu wykorzystano następujące narzędzia: Ogólny Test Klasyfikacyjny (OTK), Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka, Szybkość i Dokładność Spostrzegania, Test Skłonnościowy oraz Kwestionariusz dla Ucznia zatwierdzony przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania do stosowania w poradnictwie zawodowym (37 pytań). Zastosowano również analizę dokumentacji szkolnej, rozmowę kierowaną oraz obliczenia statystyczne. Wyniki badania ujawniły, że w dalszym ciągu kształcenie na poziomie pełnym w szkołach średnich podejmowali przeważnie uczniowie szkół miejskich oraz tylko nieliczni uczniowie ze wsi, na ogół z rodzin o dobrych warunkach materialnych. Uczniowie ze szkół wiejskich osiągnęli średnio gorsze wyniki pod względem rozwoju intelektualnego, rozwoju słownictwa, rozumienia ilościowego i operowania liczbami oraz rozwoju wyobraźni przestrzennej. Mogło to decydować o częstszym wybieraniu szkół zawodowych i wykazywaniu mniejszych aspiracji edukacyjnych.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, szkoła podstawowa, planowanie edukacji, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły, psychologia
TESE descriptors: socio-cultural environment, primary school, educational planning, choice of training, choice of school, psychology
Publikacje:
  • Ochmański, D. (1999/2000). Aspiracje zawodowe i szkolne uczniów klas ósmych z miasta i ze wsi. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 19, 113-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"