BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje zawodowe bezrobotnych absolwentów po wejściu Polski do Unii Europejskiej
Data: grudzień 2004
Badacz: Henryk Porożyński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie aspiracji zawodowych bezrobotnych absolwentów. Objęto nim 100 osób zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Słupsku, w tym 65 kobiet. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz wywiadu. 77% badanych mieszkało w mieście. Wśród bezrobotnych ze wsi dominowały kobiety (69,6%). Większość respondentów była pochodzenia inteligenckiego (54%). 46% ankietowanych określiło swoje warunki materialne jako wystarczające. Dominowały osoby z wykształceniem zawodowym (39%), następnie średnim (36%) i wyższym (23%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najczęściej wskazywaną przez badanych wartością było wykształcenie (84%), następnie zaś dobra materialne (62%) i kariera zawodowa (54%). Zapytani o najbardziej prestiżowy zawód, respondenci wskazywali najczęściej prawnika (47%), w dalszej kolejności ekonomistę (32%) i lekarza (28%). Najmniejszym prestiżem cieszyły się takie zawody jak dziennikarz (5,5%), policjant (5,5%), polityk (2,7%) i aktor (2,7%). Preferencje w tym względzie warunkowane były przez poziom wykształcenia badanych. W grupie osób z wykształceniem wyższym i średnim hierarchia zawodów nie odbiegała znacząco od wyników dla całej badanej próby. Natomiast osoby z wykształceniem zawodowym najbardziej ceniły zawód polityka (33,3%) i policjanta (28,3%), następnie dziennikarza (23%) i aktora (23%). Najmniejszym poważaniem cieszył się w tej grupie zawód nauczyciela (2,6%). Podobne opinie pojawiły się wśród nielicznych osób z wykształceniem podstawowym. Do czynników najsilniej wpływających zdaniem badanych na ich aspiracje zawodowe należały środki masowego przekazu, zwłaszcza telewizja (36%). Większość respondentów interesowała się sytuacją w kraju oraz uważała, że sytuacja ta wywiera zasadniczy wpływ na ich postawy i poglądy (65%). Ponad połowa badanych swoje plany zawodowe łączyła z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej (54%).

Deskryptory TESE: absolwent, kariera zawodowa, Unia Europejska, bezrobocie, praca
TESE descriptors: school leaver, career, European Union, unemployment, labour
Publikacje:
  • Porożyński, H. (2005). Aspiracje zawodowe bezrobotnych absolwentów po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Edukacja, 2, 20-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"