Abstrakt: |
Przedmiotem badania była współpraca nauczycieli z różnego rodzaju środowiskami szkolnymi i pozaszkolnymi. Badaniem ogólnopolskim objęto 999 nauczycieli, których zadaniem była ocena swoich relacji (na 5-punktowej skali) z wymienionymi w ankiecie środowiskami. Wyniki badania ujawniły, że zdaniem nauczycieli współpraca najlepiej układa im się z innymi nauczycielami pracującymi w szkole, następnie z dyrekcją szkoły i rodzicami. Gorsze relacje łączyły badanych z władzami zwierzchnimi, środowiskiem lokalnym i Kościołem. Interakcje z uczniami zostały ocenione w kategoriach pozytywnych przez ponad 80% badanych i tylko 13% skarżyło się na konflikty z wychowankami. Kontakty interpersonalne nauczycieli różnicował poziom i charakter szkoły. Najlepsze kontakty z innymi nauczycielami, dyrekcją i władzami zwierzchnimi panowały w niepaństwowych szkołach średnich, zaś najlepsze kontakty z rodzicami, środowiskiem lokalnym i Kościołem – w państwowych szkołach podstawowych. Ogólnie rzecz biorąc, najlepsze kontakty osobowe występowały w szkołach niepublicznych średnich, następnie publicznych podstawowych, publicznych średnich i niepublicznych podstawowych. W szkołach wiejskich z kolei występowały najlepsze kontakty nauczycieli z rodzicami, Kościołem i władzami zwierzchnimi; w szkołach znajdujących się w miastach liczących 20-100 tys. mieszkańców – z innymi nauczycielami, dyrekcją szkoły i środowiskiem lokalnym. Najlepsze kontakty badanych nauczycieli z uczniami zanotowano w szkołach znajdujących się w miastach liczących 5-10 tys. mieszkańców. Ogólnie najwyższe wskaźniki pozytywnych relacji interpersonalnych zanotowano w miastach liczących 20-100 tys. mieszkańców, następnie na wsi, miastach liczących 5-10 tys. mieszkańców i na końcu – wielkich aglomeracjach i miastach liczących 11-20 tys. mieszkańców. |