BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele w interakcjach
Data: 1995
Badacz: Józef Rusiecki
Abstrakt:

Przedmiotem badania była współpraca nauczycieli z różnego rodzaju środowiskami szkolnymi i pozaszkolnymi. Badaniem ogólnopolskim objęto 999 nauczycieli, których zadaniem była ocena swoich relacji (na 5-punktowej skali) z wymienionymi w ankiecie środowiskami. Wyniki badania ujawniły, że zdaniem nauczycieli współpraca najlepiej układa im się z innymi nauczycielami pracującymi w szkole, następnie z dyrekcją szkoły i rodzicami. Gorsze relacje łączyły badanych z władzami zwierzchnimi, środowiskiem lokalnym i Kościołem. Interakcje z uczniami zostały ocenione w kategoriach pozytywnych przez ponad 80% badanych i tylko 13% skarżyło się na konflikty z wychowankami. Kontakty interpersonalne nauczycieli różnicował poziom i charakter szkoły. Najlepsze kontakty z innymi nauczycielami, dyrekcją i władzami zwierzchnimi panowały w niepaństwowych szkołach średnich, zaś najlepsze kontakty z rodzicami, środowiskiem lokalnym i Kościołem – w państwowych szkołach podstawowych. Ogólnie rzecz biorąc, najlepsze kontakty osobowe występowały w szkołach niepublicznych średnich, następnie publicznych podstawowych, publicznych średnich i niepublicznych podstawowych. W szkołach wiejskich z kolei występowały najlepsze kontakty nauczycieli z rodzicami, Kościołem i władzami zwierzchnimi; w szkołach znajdujących się w miastach liczących 20-100 tys. mieszkańców – z innymi nauczycielami, dyrekcją szkoły i środowiskiem lokalnym. Najlepsze kontakty badanych nauczycieli z uczniami zanotowano w szkołach znajdujących się w miastach liczących 5-10 tys. mieszkańców. Ogólnie najwyższe wskaźniki pozytywnych relacji interpersonalnych zanotowano w miastach liczących 20-100 tys. mieszkańców, następnie na wsi, miastach liczących 5-10 tys. mieszkańców i na końcu – wielkich aglomeracjach i miastach liczących 11-20 tys. mieszkańców.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, relacja szkoła – społeczność lokalna, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, relacja rodzice – szkoła, środowisko społeczno-kulturowe, miejsce zamieszkania, szkoła niepubliczna, szkoła publiczna
TESE descriptors: teacher-student relation, school-community relation, interpersonal relations, intergroup relations, parent-school relation, socio-cultural environment, place of residence, private school, public-sector school
Publikacje:
  • Rusiecki, J. (1996). Nauczyciele w interakcjach. Społeczeństwo Otwarte, 4, 44-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"