BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele wf szkół wiejskich w Sieradzkiem
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Krzysztof Gandziarski
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: kto naucza wychowania fizycznego w szkołach wiejskich; jaki procent nauczycieli prowadzących zajęcia WF-u stanowią specjaliści tego przedmiotu; w jakim zakresie nauczyciele są animatorami życia sportowo-rekreacyjnego środowiska, w którym pracują. Badaniem ankietowym objęto wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia WF-u w 122 wiejskich szkołach podstawowych w województwie sieradzkim. Wśród 208 badanych było 115 kobiet i 93 mężczyzn. W 53 szkołach zajęcia prowadził jeden nauczyciel, w 53 – dwóch nauczycieli, w 11 – trzech, w pięciu – czterech nauczycieli. Wśród kobiet i mężczyzn ogólny staż pracy wynosił najczęściej od czterech do 10 lat – odpowiednio 21,1% i 15,9%; wśród kobiet staż pracy jako nauczyciela WF-u wynosił najczęściej od roku do trzech lat – 23,6%, wśród mężczyzn od czterech do 10 lat – 20,2%; stwierdzono, że wraz z powiększaniem się stażu pracy liczba nauczycieli WF-u malała, w szkołach następowała częsta zmiana nauczycieli WF-u. Nauczyciele w większości nie mieli odpowiedniego przygotowania kierunkowego, miało je 12,5% kobiet i 14,4% mężczyzn, w tym odpowiednio 4,3% i 3,4% ukończyło studia wyższe magisterskie; wykształcenie pedagogiczne o innym profilu miało odpowiednio 37,5% i 25,5%. Etat z wychowania fizycznego miało zapewniony 5,7%, pozostali pracowali na etatach łączonych; 34,6% miało w tygodniu od dwóch do czterech godzin WF-u, 59,6% miało od dwóch do siedmiu godzin. Zajęcia sportowo-rekreacyjne prowadziło 9,1% (wymiar: do sześciu godzin), gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną 7,7% (wymiar: do sześciu godzin); uprawnienia do prowadzenia takich zajęć miało odpowiednio 56 i 31 nauczycieli. Nauczyciele nie angażowali się w życie sportowo-rekreacyjne środowiska, w którym pracowali; utrudnieniem mógł był fakt, że 67,8% dojeżdżało do szkoły, a 85% nie miało żadnych dodatkowych kwalifikacji z WF-u i sportu. 22 badanych stwierdziło, że podejmują działania propagujące sport w środowisku wiejskim, ale tylko jedna osoba robiła to w swoim miejscu pracy.

Deskryptory TESE: obszar wiejski, nauczyciel, wychowanie fizyczne, szkoła podstawowa, zawód nauczyciela
TESE descriptors: rural area, teacher, physical education, primary school, teaching profession
Publikacje:
  • Gandziarski, K. (1997). Nauczyciele wf szkół wiejskich w Sieradzkiem. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 3, 130-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"