Abstrakt: |
Ankietowe badanie porównawcze nauczycieli przeprowadzono wśród populacji 217 studentów kierunków pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, o specjalności: kształcenie wczesnoszkolne z wychowaniem przedszkolnym. Prawie trzy czwarte badanej grupy stanowili czynni nauczyciele. Wypełniano test wyboru określeń pojęć funkcjonujących w kształceniu informatycznym i medialnym (TIK). Znajomość wybranych pojęć z zakresu edukacji medialnej (w nawiasie podano odsetki procentowe dla dwóch tur badania: w 2002 i 2003 roku): odsyłacz (100%, 100%), errata (100%, 100%), ikona (100%, 100%), pakiet multimedialny (98%, 100%), multimedia (97%, 98%), portal (93%, 94%), znaki ikonograficzne (89,1%, 91,3%), stopka redakcyjna (76,6%, 77,4%), paski narzędzi (58,7%, 66,9%), karta katalogowa (50,2%, 51,2%), kursor (45,8%, 49,3%), nauczanie na odległość (41,3%, 54,7%), folder (39,7%, 49,8%). Ponad połowa respondentów posiadała w domu sprzęt komputerowy, lecz tylko jedna trzecia korzystała z niego efektywnie. Nauczyciele wykorzystywali następujące środki medialne podczas lekcji: książka (100%), prasa, wideo (77,3%), odtwarzacz (58,2%), telewizor (57,1%), magnetofon (57%), komputer (22,1%). W ciągu roku zwiększyło się efektywne stosowanie środków medialnych w edukacji polonistycznej (o 4,4%), środowiskowej (o 5,7%), muzycznej (o 12%), zdrowotnej (o 4,9%), plastyczno-technicznej (o 2,6%), matematycznej (o 5,8%) i artystycznej (o 6,6%).
|