BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Polityczna odpowiedzialność nauczycieli
Data: 1995
Badacz: Józef Rusiecki
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedź na pytanie, czy nauczyciele interesują się sprawami społeczno-politycznymi. Badaniem pedentologicznym objęto 999 nauczycieli szkół państwowych i niepaństwowych. Wyniki badania ujawniły, że ponad połowa nauczycieli deklarowała mniejsze lub większe zainteresowanie problemami społeczno-politycznymi, zaś 42,6% nie interesowało się nimi zupełnie. Badani poświęcali najwięcej uwagi tematyce związanej z oświatą i edukacją (11,4%), następnie sprawom bieżącym w kraju (6,1%), gospodarce (4,4%), opiece zdrowotnej (3,8%), pracom rządu (3,7%) i sejmu (3%). Na zainteresowania społeczno-polityczne miały wpływ następujące zmienne: poziom i charakter szkoły, wielkość miejscowości i płeć. Najwyższy poziom zainteresowania prezentowali mężczyźni pracujący w państwowych szkołach średnich w dużych aglomeracjach, najmniejszy zaś – nauczyciele z państwowych szkół podstawowych w niewielkich miastach (11-20 tys. mieszkańców). Stosunek badanych nauczycieli do różnych dziedzin życia okazał się raczej negatywny – największy pesymizm prezentowano w zakresie oceny opieki zdrowotnej (80,8%) i bezrobocia (80%). Najlepiej oceniano bezpieczeństwo zewnętrzne kraju i kulturę. Na oceny te nie wpływała praktycznie żadna zmienna, jedynie w minimalnym stopniu nauczyciele ze szkół państwowych oceniali nieco lepiej różne dziedziny życia, niż badani ze szkół niepublicznych. Ponadto, nauczyciele szkół państwowych nieco gorzej oceniali kulturę i bezpieczeństwo wewnętrzne kraju, zaś nauczyciele szkół niepaństwowych – pomoc socjalną. Do oświaty i edukacji nieco lepiej nastawieni byli nauczyciele szkół państwowych.

Deskryptory TESE: odpowiedzialność, szkoła niepubliczna, szkoła publiczna, środowisko społeczno-kulturowe, miejsce zamieszkania, polityka, polityka edukacyjna
TESE descriptors: responsibility, private school, public-sector school, socio-cultural environment, place of residence, politics, education policy
Publikacje:
  • Rusiecki, J. (1996). Polityczna odpowiedzialność nauczycieli. Społeczeństwo Otwarte, 7-8, 37–38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"