Abstrakt: |
Badanie miało na celu odpowiedź na pytanie, czy nauczyciele interesują się sprawami społeczno-politycznymi. Badaniem pedentologicznym objęto 999 nauczycieli szkół państwowych i niepaństwowych. Wyniki badania ujawniły, że ponad połowa nauczycieli deklarowała mniejsze lub większe zainteresowanie problemami społeczno-politycznymi, zaś 42,6% nie interesowało się nimi zupełnie. Badani poświęcali najwięcej uwagi tematyce związanej z oświatą i edukacją (11,4%), następnie sprawom bieżącym w kraju (6,1%), gospodarce (4,4%), opiece zdrowotnej (3,8%), pracom rządu (3,7%) i sejmu (3%). Na zainteresowania społeczno-polityczne miały wpływ następujące zmienne: poziom i charakter szkoły, wielkość miejscowości i płeć. Najwyższy poziom zainteresowania prezentowali mężczyźni pracujący w państwowych szkołach średnich w dużych aglomeracjach, najmniejszy zaś – nauczyciele z państwowych szkół podstawowych w niewielkich miastach (11-20 tys. mieszkańców). Stosunek badanych nauczycieli do różnych dziedzin życia okazał się raczej negatywny – największy pesymizm prezentowano w zakresie oceny opieki zdrowotnej (80,8%) i bezrobocia (80%). Najlepiej oceniano bezpieczeństwo zewnętrzne kraju i kulturę. Na oceny te nie wpływała praktycznie żadna zmienna, jedynie w minimalnym stopniu nauczyciele ze szkół państwowych oceniali nieco lepiej różne dziedziny życia, niż badani ze szkół niepublicznych. Ponadto, nauczyciele szkół państwowych nieco gorzej oceniali kulturę i bezpieczeństwo wewnętrzne kraju, zaś nauczyciele szkół niepaństwowych – pomoc socjalną. Do oświaty i edukacji nieco lepiej nastawieni byli nauczyciele szkół państwowych. |